Start een eigen bedrijf zonder investering met bijvoorbeeld een ebook

Deze week, startte ik zonder geld een bedrijf binnen 8 uur, verdiende ik direct geld aan mijn 8 eerste klanten en laatt ik je nu zien dat er niets is dat jou weerhoudt om nu een onderneming te beginnen en hetzelfde te doen. 

Zeven dagen geleden heb ik mij als doel gesteld om in 99 dagen passief geld te verdienen. Ik ben met niets meer dan een computer en een internetverbinding gestart om te bewijzen dat je nu een ondernemingsidee kunt vinden en direct geld kunt verdienen.

Er zijn nog 92 dagen te gaan om het bedrijf automatisch te maken dat ik van de week ben gestart en dit ondernemingsavontuur kun je volgen onder de naam #LetsDoThis via posts zoals deze die je nu leest.

Zelf kies ik voor stap 3: affiliate marketing van de 64 passief inkomen verdienmodellen.

Maak je geen zorgen meer als startende ondernemer:

Lees deze stap voor stap instructie en leer hoe jij zelf een goed ondernemingsidee vindt en direct geld kunt verdienen, zonder een investering en zonder risico.

De meest gemaakte fouten door startende (en ervaren) ondernemers!

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, maar het maken van je allereerste verkoop is echt het allerbelangrijkste bij het starten van een onderneming en ook nog eens erg makkelijk. Het is niets anders dan het uitvoeren van een kort onderzoek en een simpel experiment . Zo weet je meteen of je nieuwe onderneming een succes gaat worden voordat je er kostbare tijd en energie gaat stoppen.

De meest gemaakte fouten bij het starten van een eigen bedrijf zijn:
• Verschillende ideeën door je hoofd malen en piekeren over welke ideeën het meest succesvol zouden zijn.
• (Superveel) aarzelen en twijfelen of dit bedrijf überhaupt wel gaat werken..
• Heel veel tijd verspillen door aan veel mensen te vragen wat voor problemen en uitdagingen ze hebben om ideeën op te doen waardoor je eigenlijk van idee naar idee hopt, maar geen actie onderneemt.

Toen ik de eerste dag begon aan mijn uitdaging en het zoeken naar een goed ondernemersidee sloot ik de dag af met veel te veel ideeën, heel erg veel twijfel en geen klanten of geld. Vervolgens lag ik, voor de zoveelste keer (vraag maar aan mijn vriendin), de hele nacht lang te piekeren en te malen over goede ideeën.. 🙁

De eerste dag heb ik dus totaal verspilt toen ik ging aarzelen en piekeren over goede ideeën en heb geprobeerd om alles vooruit te plannen en voorspellingen te doen zodat de onderneming ‘perfect’ zou zijn als ik daadwerkelijk zou gaan beginnen. Komt dit je bekend voor?

Heb je weleens voor jezelf willen beginnen maar heb je het steeds uitgesteld omdat je niet zeker wist of het idee wel perfect was? Die twijfel die je dan hebt (zoals alle ondernemers wel kennen) is niets anders dan faalangst. Misschien ben je bang dat de dingen die je hebt bedacht niet gaan werken, dat je vrienden en familie je zullen zien falen. Maar als je bang blijft om te falen dan zal je nooit de onderneming en de vrijheid krijgen die je wilt..

Op zulke momenten, moet je in actie komen!

Takeaway: Laat je niet meeslepen door alle kleine details en over-planning. Focus op wat écht belangrijk is, actie ondernemen en het daadwerkelijk krijgen van een betalende klant.

De volgende dag: Een onderneming beginnen zonder geld en… direct betalende klanten krijgen!

Vastberaden begon ik de tweede dag van de uitdaging en vandaag wilde ik persé wat geld te verdienen. Ik heb besloten om in ieder geval ‘iets’ te gaan doen met smoothies en ging als meteen op zoek naar – een specifieke behoefte.

Zo heb ik een specifieke behoefte en een goed ondernemingsidee gevondent:

1. Vind een goed idee voor een onderneming

Ik ben gestart met een brainstorm en gebruikte hiervoor de 777 mind map methode van Pat Flynn waarbij je een lijst te maakt van 7 problemen, 7 angsten en 7 passies die mensen ervaren of hebben. Ik heb een eigen twist aan de methode gegeven om mij puur te richten op smoothies en niet op alles wat ik kon bedenken. Hier is een afbeelding van mijn 777 mind map:

onderneming beginnen zonder geld brainstorm met 777 map

Klik op afbeelding om te vergroten.

Vervolgens heb ik een top 10 gemaakt dat ik heb gebaseerd op mijn eigen interesses en waarvan ik denk dat er een potentiële kans inzit voor een goed ondernemingsidee. Mijn top 10 van de 777 mind map ziet er zo uit:

top 10 smoothie niche onderzoek voor onderneming beginnen zonder geld brainstorm met 777 map

Klik op de afbeelding om te vergroten.

Dat was makkelijk toch? Vervolgens ben ik ingelogd op de Google Keyword Planner en ben ik op alle tien de zoekwoorden van mijn top 10 gaan zoeken. Check afbeelding hieronder.

Keyword onderzoek gezond eten

Klik op afbeelding om te vergroten.

Door op de blauwe zoekwoorden te klikken zoals je die ziet in de afbeelding hierboven ontdekte ik op een gegeven moment dat er 8.100 mensen maandelijks zoeken op  ‘smoothie recepten ‘ via Google, kijk maar op de afbeelding hieronder.

NOTE!
Laat je bij het kopje ‘Competition’ niet verwarren door de Low/Medium/High. Dit slaat op het aantal concurrerende advertenties (Google Adwords) en niet op het aantal concurrerende websites voor die zoekwoorden (kwam ik later achter).

Zoekwoord hardlopen afvallen

Klik op afbeelding om te vergroten.

Zelf vind ik een zoekwoord interessant als er minimaal ca. 1.000 keer en maximaal ca. 50.000 keer per maand gezocht word via Google op dat zoekwoord. Op die manier is de nichemarkt wel interessant genoeg maar ook weer niet te groot. Bedenk tijdens het zoeken naar goede zoekwoorden dat hoe specifieker een niche of een zoekwoord is, hoe hoger de kans is op een hoge conversion rate je website zal hebben ( de verkooppercentage van  je producten die je wilt gaan aanbieden via je website).

Hoe specifieker je niche of markt is, hoe hoger de kans op slagen is.

Ik ben tot nu toe erg blij met de zoekwoorden ‘smoothie recepten’ en vroeg mij nu af: Is het nog mogelijk om hoog bovenin de top 5 te komen bij Google op deze sleutelwoorden? Laten we dat uitzoeken!

Concurrentieanalyse

Ik ben nu eerst gaan googlen via Google.nl op smoothie recepten, zoals je hieronder ziet.

smoothie recepten Google.nl

Klik op de afbeelding om te vergroten.

Wat mij als eerst opvalt is dat er geen advertenties zijn wanneer je googled op smoothie recepten. Dit vind ik eigenlijk wel vreemd voor een zoekwoord waar zo vaak op word gezocht. Wat mij nog meer opvalt is dat er wel advertenties zijn als ik zoek op ‘groene smoothies’ terwijl daar minder mensen naar googlen.

Groene Smoothies Google.nl

Klik op de afbeelding om te vergroten.

Ik besluit om een hulplijn in te schakelen. Ik vraag een kennis die al vaker niche sites heeft ontwikkeld wat hij daar van vind via Facebook Messages en hier zijn antwoord:

”De reden dat er wel advertenties en zijn voor ‘groene smoothies’, is omdat bijvoorbeeld het ebook: 50 Groene Smoothie recepten lange tijd in de top 10 heeft gestaan bij affiliate netwerk Paypro. Er zijn dus veel internet marketeers die niche sites hebben gemaakt die hoog ranken in Google op Groene Smoothies om dat ebook via hun website te verkopen maar omdat er nog weinig goede smoothie receptenboeken of ebooks zijn ligt dat nog open.”

De conclusie die ik hier uit trek is dat er veel potentie moet zijn ‘smoothie recepten’ omdat daar meer mensen via Google naar zoeken dan dat er op ‘groene smoothies’ word gezocht en er zijn ook minder concurrerende websites over smoothie recepten omdat er nog niet veel (online) producten voor zijn gemaakt.

Nu vul ik opnieuw de sleutelwoorden ‘smoothie recepten’op Google.nl in om verder te onderzoeken hoe sterk de concurrentie eigenlijk wel is. Ik druk met de rechter muisknop op de titel van de website die op nr 1 staat (dus niet op een advertentie) en kopieer de url van de webpagina en ik open de website in een nieuw tabblad. Dit doe ik ook voor de websites op de nr 2 tot en met 5 op Google zodat ik de 5 ‘beste’ sites kan onderzoeken.

open nieuw tabblad smoothie recepten

Klik op de afbeelding om te vergroten.

Ik heb nu dus vijf websites geopend en ik ‘kopieer’ de url van die eerste.

Kopieer de url

Klik op de afbeelding om te vergroten.

Vervolgens open ik op een nieuwe pagina: www.opensiteexplorer.org en daar vul ik de url in die ik net gekopieerd heb en ik klik op ‘Search’:

Open Site Explorer search

Klik op de afbeelding om te vergroten.

Nu opent er een nieuwe pagina en zie ik hoeveel autoriteit een website heeft voor deze zoekwoorden combinatie en hoeveel links en welke websites linken naar deze website pagina. Je wilt natuurlijk dat er zo weinig mogelijk websites linken naar deze websites. 308 links vind ik best veel links om te gaan overtreffen. Echter zie ik, dat als ik de website www.smoothierecepten.com zelf bezoek, dat de website van een heel lage kwaliteit is vol met recepten zonder foto’s en sommige met kant en klare stock foto’s, lege pagina’s, weinig tekst, veel advertenties, links die niet werken op de site, etcetera. Ik denk  dus dat het relatief makkelijk moet zijn om deze website te kunnen ‘outranken’ zoals dat heet.

Ik  herhaal hetzelfde bij de andere top 5 websites van ‘smoothie recepten’ in Google en onderzoek wat er zoal opvalt aan deze websites en wat ze gemeen hebben. Ik heb notities gemaakt van alles wat er volgens mij ontbreekt aan de websites of wat er beter kan en kijk goed in de comments wat de feedback van de bezoekers is.

resultaten open site explorer voor smoothierecepten.com

klik op de afbeelding om te vergroten.

De concurrentie op de zoekwoorden  ‘smoothie recepten’ lijkt mee te vallen en ik heb besloten om mijn product of service in ieder geval rond de worden ‘smoothie recepten’ te gaan bouden. Dit kan op veel verschillende manieren maar voordat ik daar over wil gaan nadenken wil ik eerst precies weten wat mijn exacte doelgroep is!

Tip 1: Als je zelf nu ook een goed sleutelwoord wilt vinden maar het lukt je nog niet dan raad ik je aan om deze video van Patt Flyn te kijken over keyword research (Eng).

Tip 2: Heb je een zoekwoord gevonden maar heb je twijfels of weet je nog niet zo goed wat een goed zoekwoord is, lees dan eens dit artikel van Pat Flynn waarin hij je goede voorbeelden geeft.

2. De exacte doelgroep vinden voor jou zoekwoorden

Ik ga dus een eigen onderneming beginnen zonder geld over de zoekwoorden ‘smoothie recepten’, maar voordat ik een goed concreet ondernemersidee wil gaan zoeken wil ik eerst precies weten wie mijn doelgroep is zodat ik echt een product op maat kan gaan ontwikkelen. Via de website van Quantcast.com ontdekte ik veel informatie over mensen die meer willen weten over smoothie recepten zoals je hieronder kunt zien.

quantcast.com/smoothierecipe.tv

Kilk op de afbeelding om te vergroten.

Op basis van de zoekresultaten op smoothie recipes van de site Quantcast heb ik een ijkpersoon gemaakt van de ideale persoon van mijn doelgroep. Maak kennis met mijn ijkpersoon Sofie:

IJkpersoon Sofie

Klik op de afbeelding om te vergroten.

Ik moedig het zeer aan om ook een ijkpersoon te maken als je een eigen bedrijf start. Veel startende ondernemers een maken producten/websites/blogposts voornamelijk over zichzelf. Bij een onderneming draait het niet om jou, maar draait het om de klanten en de bezoekers van je website of onderneming! Als je tijdens het ondernemen continu jouw ijkpersoon in gedachte houdt kun je écht maatwerk leveren aan je doelgroep en zul je nog veel betere resultaten behalen!

3. Hoe ik mijn bedrijf test met een experiment en mijn eerste klanten!

Yes! We zijn een heel eind gekomen. We hebben eerst een behoefte gevonden, we weten nu ook hoe sterk de concurrentie is en we weten wat voor mensen er geïnteresseerd zijn in smoothie recepten. Nu wil ik als eerst weten, koopt ‘Sofie’ mijn idee wel? Tijd om een ondernemersidee te testen door te kijken of we wat geld kunnen verdienen want dat is wat het belangrijkst is van een onderneming, levert het geld op?

Dan is het nu (eindelijk) tijd voor het aller-spannendste…! 🙂

– tromgeroffel –

Volgens mij kan ik de klant behoefte het best bevredigen door: Een smoothie recepten ebook met 99 lekkere en gezonde smoothie recepten en die te verkopen via een niche website.

Nou, laten we mijn aanname eens gaan testen! Ik heb een standaard tekst geschreven dat ik heb rond heb gestuurd aan mensen die een wat kenmerken hebben van mijn ijkpersoon Sofie via Facebook Messages om te kijken of zij mijn product willen voor-bestellen. Ik heb dus geen website, geen product, geen geld of wat dan ook en vertel dit eerlijk. Kort gezegd heb ik geschreven: Ik ben bezig met een project en lijkt me wat voor jou, dit is wat ik ga doen [vul ondernemersidee in]. Vind je het een tof idee dan kun je nu eenmalig mijn product voor-bestellen tegen korting door nu geld over te maken naar mijn bankrekening [vul in jouw rekeningnummer]. Hier een voorbeeld van het bericht dat ik heb rondgestuurd:

Niche-pitch-smoothie-recepten-experiment

Klik op de afbeelding om het te vergroten.

Ik heb dus een soortgelijk bericht zoals hierboven naar 96 mensen gestuurd via Facebook Messages om te kijken wat de reacties zouden zijn en om te zien of direct geld kon verdienen aan mijn allereersye klanten. Ik heb het bericht overigens heel bewust niet naar familie of naar mensen die heel dicht bij mij staan. Ik wil niet dat iemand het product koopt/voor-besteld omdat het een project van mij is maar alleen omdat iemand het product echt wil hebben. Zo weet ik zeker dat de onderneming een toekomst heeft als ik een paar producten kan voor-verkopen.

Eerst bleef het even stil maar vervolgens kreeg ik meerde reacties die zoals deze:

– Erg leuk idee, maarrrr.. ik drink nooit smoothies
– Ik heb al boeken over smoothies dus ik hoef er niet nog!
– Gaaf idee en ik wil het ebook wel maar, ik heb echt geen geld maar laat me weten als het boek er is.

En toen kreeg ik dit bericht!!

Mijn-allereerste-sale-voor-Smoothies-Recepten

Klik op de afbeelding om te vergroten.

Whoop whoop! Nadat ik een vreugdedans van euforie in mijn woonkamer had gedaan heb ik haar natuurlijk direct bedankt en uitgelegd dat je toch écht geen vriezer nodig hebt voor heerlijke smoothies. 😉 Vervolgens deed ik de volgende simpele, maar wel cruciale move! Ik stuurde haar ‘nog een vraagje’…

Nog-meer-prospects

Klik op de afbeelding om te vergroten.

10 minuten later werd ik toegevoegd aan een groepsgesprek zoals je hieronder kunt zien:

2e-sale

Klik op de afbeelding om te vergroten.

Yes! binnen 35 minuten na mijn eerste sale had ik een tweede klant en niet zomaar iemand, iemand die ik nog nooit had gezien of gesproken.

Takeaways: Kwaliteit is zoveel belangrijker dan de kwantiteit van de doelgroep die je aanspreekt om je product te promoten en ‘mond op mond’ reclame is de beste (of slechtste) reclame die je kunt hebben.  

Eindstand

Aan het eind van de dag had ik 8 klanten en een closing ratio (verkoopratio) van 7,68%.. Ook al heb ik mijn originele target van 10 sales zoals je kon lezen in het eerste Facebookbericht niet gehaald heb ben ik wel trots op het behaalde resultaat en vind ik dat ik genoeg bewijzen en positieve reacties heb kunnen verzamalen om dit idee door te gaan zetten en het ebook word dus een feit! whoop whoop..

Veel van de mensen die ik tot nu had aangesproken via mijn experiment van Facebook waren zijn niet echt mijn doelgroep maar stuurde ik toch maar een bericht om maar gewoon te proberen.. Ik ben er van overtuigd dat, als ik bezoekers krijg op mijn toekomstige smoothie website via Google, dat de verkoopratio van het ebook nog veel hoger zal zijn!

In principe heb ik dus mijn doel om binnen 99 dagen (lees binnen 24 uur) mijn eerste verkopen te maken. Maar in feite heb ik mijn doel nog niet bereikt want als ik het product niet op tijd lever moet ik het geld teruggeven en dat wil ik natuurlijk niet… Ik vind dat ik het doel heb bereikt als mensen een bestelling doen via mijn verkoopkanaal (via de website die ik ga maken), en pas dan vind ik dat ik de #LetsDoThis uitdaging echt volledig heb voltooid. Er wacht dus nog een hoop werk te verrichten maar ik hou je op de hoogte!

Voor nu heb ik in ieder geval bewezen dat het mogelijk is om in een dag tijd een goed ondernemersidee te vinden en daarmee geld te verdienen en ik ga mijn best doen om binnen de 99 dagen het bedrijf automatisch te maken en er passief geld mee te verdienen.

Laat me weten in de comments of via een e-mail naar pim@whysheid.nl hoe ik jou kan helpen om een goed ondernemersidee te vinden en ook je eerste betalende klanten te krijgen.

Nu is het jouw beurt om zonder geld een onderneming te beginnen… 😉

Let’s Do This!

Bij #LetsDoThis update 3 gaan we:
Een product ontwikkelen voor het ondernemersidee dat we hebben gevonden en het perfectioneren.

Bronnen en links in deze blogpost:
– Google Keyword Planner
– Open Site Explorer voor meer informatie over zoekwoorden
– Quantcast handige website voor informatie over de doelgroep van je sleutelwoorden
– Google
– Facebook
– Deze video van Patt Flyn met alles wat je moet weten over keyword research (Eng).
– Dit artikel van Pat Flynn waarin hij verteld waaraan een goed ondernemersidee dus sleutelwoord moet voldoen.

Foto: Ken Hawkins

Heeft dit bericht je geholpen? Laat het me weten! Plaats een reactie, like of tweet!




Pim Stigter reisde de wereld over als pro snowboarder en woont nu samen met zijn vriendin in Scheveningen waar hij Whysheid.nl heeft opgericht.

Pim is gepassioneerd (online) marketeer, houdt van ondernemen, lifestyle design en passief geld verdienen. Hij helpt mensen hun dromen verwezenlijken door middel van ondernemen.

Het liefst houdt hij zich bezig met het tot leven brengen van ondernemersideeën.

Whysheid.nl is de beste bron voor passief geld verdienen en slim ondernemen.

Je vind hier de best-practices, case study’s, stools, strategiën, het laatste nieuws over SEO/marketing/growth hacking/etc. en je ontmoet hier gelijkgestemde mensen die passief geld verdienen en doen wat ze leuk vinden.

Voeg Pim op Twitter toe | of stuur hem een e-mail

Facebook Twitter LinkedIn 

Vind je het leuk wat je hebt gelezen en wil je passief geld verdienen?

Pim StigterZo ja, vul dan je e-mailadres in en krijg voortaan nieuwe blogposts via e-mail. Je ontvangt meteen gratis tips en strategieën over passief geld verdienen en de Whysheid Toolgids met: 'De 7 Beste Tools voor Online Ondernemers'. Begin nu, vul hieronder je e-mailadres in en druk op de oranje knop.