De nummer 1 reden die mensen tegenhoudt om een eigen bedrijf te starten is het gebrek aan een goed idee. Heb je al veel gepiekerd en nog steeds geen goed ondernemersidee kunnen vinden? Maak daar nu een eind aan en leer in deze post meer goede ideeën te vinden dan je kunt uitvoeren en hoe je de kans op falen nihil kunt maken! Dit is misschien wel de allerbelangrijkste post die ik ooit zal schrijven..

Allereerst voor de duidelijkheid, succes behalen begint met een goed idee, maar als je op zoek bent naar (dezelfde ineffectieve en fantasieloze) tips om snel rijk te worden dan moet je het ergens anders gaan zoeken. Whysheid gaat over een succesvolle onderneming opzetten met een (semi-) passief inkomen en dit vergt hoe dan ook veel tijd, onderzoek, geduld en werk. Ik heb nog nooit iemand gezien die met een onderneming in korte tijd met weinig actie makkelijk veel geld heeft verdiend met een onderneming. Wel kun je met de juiste aanpak relatief makkelijk goede ideeën vinden en de kans van slagen vergroten door onderstaande methodes te gebruiken. Duizenden mensen zoals jij en ik gingen je voor en hebben met weinig middelen, vaak alleen maar een laptop, telefoon en een internetverbinding, een bedrijf opgezet met een (semi) passief inkomen vanuit een passie/expertise/niche/behoefte of een combinatie van deze dingen. Jij kan dit ook! Voordat we op zoek gaan naar goede ideeën wil ik eerst benoemen naar welke verschillende soorten ideeën je kunt zoeken.

Wat is jou ‘why’ en welke soorten ideeën passen daarbij?
Sommigen mensen zoeken simpelweg een idee om (snel) rijk te worden, anderen zoeken een idee om te kunnen doen wat hen gelukkig maakt. Weer andere mensen zoeken naar ideeën met een combinatie van deze twee. Ik raad je aan om achter dat laatste aan te gaan. De ideeën die zowel de potentie hebben om goed geld op te leveren maar ook in lijn liggen met de dingen die jou interesseren en belangrijk voor je zijn. Het zal je helpen om de discipline en de motivatie vast te houden om zo je idee tot een succes te brengen als het onderweg even tegen zit. Met dat gezegd te hebben neem ik je nu graag mee op avontuur van de zoektocht naar goede ideeën.

Wat maakt een idee, een goed ondernemersidee?
Een ondernemersidee is goed, als het idee werkt als het is uitgevoerd en doet waar het voor bedoeld is. Dit is zo belangrijk dat ik het nog een keer herhaal: Het ondernemersidee is goed, als het idee werkt als het is uitgevoerd en doet waar het voor bedoeld is. Dat betekent dat je eerst wilt bewijzen dat het idee werkt alvorens je het wilt gaan uitvoeren om zo teleurstellingen te voorkomen. Dit kun je doen door een klein onderzoek of experiment te doen volgens de methodes hieronder.

Hoe het vooral niet moet, maar hoe het wel bijna altijd gaat!
Veel mensen die beginnen aan het creëren van een product/service/onderneming doen het verkeerd om. Vaak wordt een idee meteen uitgewerkt zonder het eerst te testen. Stel je voor dat je een idee voor een smartphone app hebt bedacht. Je kan dan meteen een app-ontwikkelaar en grafisch vormgever inhuren of je kan zelf lange tijd ermee aan de slag gaan. Als je de app pas na het bouwen aan de man gaat brengen dan kan het heel goed zijn dat het idee dat jij hebt bedacht niet helemaal doet wat jij ervan verwacht had. Het kan zijn dat de mensen niet bereid zijn om te betalen voor de app of misschien vinden ze de app zoals jij het ontworpen hebt niet gebruiksvriendelijk en willen ze het daarom niet gebruiken. Het kan zijn dat de doelgroep die je aanspreekt niet de juiste is of dat deze anders benaderd wilt worden. Zoals je ziet zijn er veel bepalende factoren en mogelijke fouten die je wilt uitsluiten voor dat je verder tijd, geld en energie in een idee gaat stoppen.

Goede ondernemersideeën vind je zo
In mijn favoriete podcast, die van Pat Flynn van www.smartpassiveincome.com is in podcast episode #46 een zeer effectieve methode uitgelegd om ideeën te vinden die ik graag met je deel. Kort gezegd werkt de methode als volgt: het beste wat je kunt doen om goede ondernemersideeën te vinden is doelgericht te gaan ‘scouten’ naar problemen, pijnpunten en hindernissen die mensen ervaren bij dingen die zij doen en die voor hen belangrijk zijn. Als er veel mensen zijn die dezelfde probleem of uitdagingen hebben, dan kan het zijn dat zij bereidt zijn om in actie te komen en tot betaling over te gaan voor de oplossing. Deze problemen/uitdagingen hebben de potentie heeft om een goed ondernemersidee te worden. Probeer bij het vinden van dit soort pijnpunten/ideeën niet zozeer te denken in innovaties, maar denk vooral in problemen oplossen. Een simpel voorbeeld van een pijnpunt: Over de hele wereld zijn er nerds (en normale mensen) met overgewicht of een ongezonde levensstijl die graag gezond willen zijn. Wat ze ook proberen, ze behalen niet de resultaten die ze zouden willen door gebrek aan kennis en onkunde. Daarvoor is Nerd Fitness opgericht, een site met trainingen, apps en tools voor een goede mindset, gezond eten en betere fitnessresultaten.  

Door goede, gerichte vragen te stellen kun je snel in kaart brengen waar de behoeftes van mensen liggen. Zo kun je erachter komen wat er werkt voor hen wat kan helpen bij het vinden van ideeën. Eerst kan je vragen wat belangrijk is in zijn/haar leven. Denk bijvoorbeeld aan werk, studie, sociaal, sport, hobby’s, interesses, etcetera. Je kunt ook kijken waar iemand zijn tijd aan besteedt. De persoon die je interviewt kan ook een ondernemer zijn waarbij je uitzoekt wat de problemen en uitdagingen zijn van een bedrijf. In dit geval zoek je niet naar een idee voor een consument (business to consumer) maar naar een idee voor een business (business to business) waar vaak meer geld mee te verdienen is. Het leuke van deze methode is, is dat het ook snel een bant schept met iemand als je zulke geïnteresseerde vragen stelt.

Als je weet waar men zich mee bezig houdt en wat er belangrijk is, vraag dan; Wat zijn de problemen of vervelende dingen die je daarbij ondervindt? In principe zijn er altijd pijn- verbeterpunten die mensen ervaren en er zit altijd een mogelijkheid voor een idee in die twee antwoorden. Hoe belangrijker iets voor iemand is en hoe meer narigheid iemand hierdoor ervaart, hoe meer hij/zij er toe bereidt is om iets te doen (lees te betalen) voor de oplossing.




Er zijn nog een paar dingen die je kunt doen als ze de twee vragen hebben beantwoord.Zoals het stellen van deze twee gouden vragen: ‘wat nog meer?’ en vertel door. Blijf deze vragen stellen tot je niks anders meer kunt bedenken. Het is meestal het vierde of vijfde antwoord dat je krijgt waar de meest ‘pijnlijke’ ideeën en de gouden kansen naar voren komen. Deze kan je definiëren tot een heel concrete probleemstelling. Als je problemen met potentie voor een goed idee hebt begonnen kun je direct beginnen met het vinden van oplossingen en ideeën. Soms weten mensen precies wat ze nodig hebben qua oplossing maar hebben ze nog niet iets goed kunnen vinden dat ook de oplossing biedt.

Concreet: Een idee moet voldoen aan een paar dingen om een goed idee ondernemersidee te zijn:
– het idee moet geld kunnen opleveren (anders kun je als bedrijf niet bestaan).
– het idee moet voorzien in de behoefte van meerdere mensen.
– er moet een doelgroep bereidt zijn om in actie te komen en te betalen voor de oplossing of voorziening.

Verder zijn er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden als je een idee beoordeelt, namelijk: financiële haalbaarheid, technische haalbaarheid, juridische haalbaarheid, ethiek (is het ethisch verantwoord?), tijdspad (time to market). Ik daag je uit om er een gewoonte van te maken om per week minimaal vijf mensen doelgericht te vragen naar hun problemen. Als je dit eenmaal onder controle hebt zal je meer goede ideeën krijgen dan je ooit kunt uitvoeren. Dan is het de vraag, welk idee sluit het beste bij jou aan, vind je het leukst om uit te voeren en heeft de beste kans van slagen?

De snelste manier tot succes en de kans op falen nihil maken
Met alleen een goed idee ben je er niet. Je wilt de kans op succes zo groot mogelijk maken voordat je er veel tijd, geld en energie in gaat stoppen. Een ondernemersplan duurt lang om te schrijven, wordt zelden ge-update en word bijna nooit gelezen door anderen. Het is wel van belang om het een en ander in kaart te brengen en het documenteren van je veronderstellingen is essentieel! De Lean Canvas (zie afbeelding hieronder) lost dit probleem voor je op. Je kunt het in ± 20 minuten op één pagina invullen. Deze tool zal jou (en je team) helpen om doelgerichter te werken, meer inzicht verschaffen en  je helpen om sneller tot een succes te komen. Onderstaande model is eigenlijk een Business Model Canvas maar dan geoptimaliseerd voor De Lean Startup methode van de auteur  Eric Ries. Dit is dus een soort ondernemingsplan op één pagina. Deze tool is gratis, print dit nu uit of teken het na op een papier en vul het in met een idee.

Het allerbelangrijkste wat je moet doen voordat je een idee gaat uitvoeren!
Als je een idee hebt gevonden en deze hebt uitgewerkt in de ‘Lean Canvas’ zoals hierboven dan wil je eerst testen of het idee ook werkt voordat je er verder waardevolle tijd, geld en energie in gaat steken. Dit kun je het best doen door het idee te benaderen als een experiment waarbij je gaat bewijzen of jouw veronderstellingen waar zijn. Dit kun je doen doormiddel van het testen met een een Minimal Valuable Product (MVP) oftewel een minimale sample te maken van jou idee om te kijken of je aannames waar zijn. Als één van je veronderstellingen niet waar blijken zijn treur dan niet maar maak een ‘pivot’.  De term pivot wordt gebruikt door De Lean Startup. De term zelf komt uit het basketbal en betekend het dribbelend roteren met één voet aan de grond. Een metafoor voor het opnieuw bepalen van de koers. Bij hebt bewijzen dat één of meerdere hypothese(s) niet werkt, kan er gekozen worden voor zo’n pivot, om bij te sturen op basis van de nieuw verkregen kennis. De hypotheses worden bijgesteld. Ik raad je zeer aan om de gratis tool de validation board te downloaden en te gebruiken om strategische pivots te maken en de koers te bepalen voor je ondernemersideeën. De validation tool helpt je om je ondernemersidee makkelijk en snel te testen zodat je geen tijd of geld hoeft te verspillen. In deze video wordt precies uitgelegd hoe je de validation tool kunt gebruiken. De methode die hierboven kort is uitgelegd is gebaseerd op een samenvoeging van strategieën en ervaringen voornamelijk vanuit de Lean Startup methode. Ik raad dit boek ten zeertse aan, alle ondernemers aan: De Lean Startup van Eric Ries ebook!

Deze blogpost bevat veel informatie. Het eerste wat je moet doen is, mensen ‘interviewen’ en uitzoeken waar hun belangrijke ‘pijnpunten’ zitten. Als je een pijnpunt gevonden hebt, kom dan terug naar deze post en ga dan met de andere tools aan de slag van hierboven. Mocht je eerste idee toch geen goed idee blijken, zoek dan een ander idee. Er zijn een miljoen manieren om miljonair te worden en om de wereld te veranderen. 😉

Deel nu deze post met iemand die dit volgens jou nuttig vindt en laat meteen hieronder een bericht achter in de comments met je mening en vragen over de strategieën in deze post.

Foto: Joey Gannon

Disclosure: Als je besluit een aankoop te doen via een (affiliate)link van één van de bovenstaande links dan kan het zijn dat wij een commissie ontvangen zonder meerkosten voor jou. Dit werkt doormiddel van affiliatie marketing waarbij wij een klein percentage van het aankoop bedrag ontvangen. Wij doen enkel en alleen een aanbeveling van een product of hulpmiddel omdat we deze uitvoerig hebben getest en beschouwen als erg nuttig voor het starten en groeien van jou online blog of bedrijf en ideale levensstijl. Geef alsjeblieft geen geld uit aan deze producten, tenzij je voelt dat je ze nodig hebt om je doelen te bereiken. Aarzel niet om hierover vragen of opmerkingen te stellen via bijvoorbeeld onze contactpagina



Pim Stigter reisde de wereld over als pro snowboarder en woont nu samen met zijn vriendin in Scheveningen waar hij Whysheid.nl heeft opgericht.

Pim is gepassioneerd (online) marketeer, houdt van ondernemen, lifestyle design en passief geld verdienen. Hij helpt mensen hun dromen verwezenlijken door middel van ondernemen.

Het liefst houdt hij zich bezig met het tot leven brengen van ondernemersideeën.

Whysheid.nl is de beste bron voor passief geld verdienen en slim ondernemen.

Je vind hier de best-practices, case study’s, stools, strategiën, het laatste nieuws over SEO/marketing/growth hacking/etc. en je ontmoet hier gelijkgestemde mensen die passief geld verdienen en doen wat ze leuk vinden.

Voeg Pim op Twitter toe | of stuur hem een e-mail

Facebook Twitter LinkedIn 

Vind je het leuk wat je hebt gelezen en wil je passief geld verdienen?

Pim StigterZo ja, vul dan je e-mailadres in en krijg voortaan nieuwe blogposts via e-mail. Je ontvangt meteen gratis tips en strategieën over passief geld verdienen en de Whysheid Toolgids met: 'De 7 Beste Tools voor Online Ondernemers'. Begin nu, vul hieronder je e-mailadres in en druk op de oranje knop.

>