Website Optimaliseren

Je Website Optimaliseren in 10 Snelle Acties!

Je kunt al het advies in de wereld lezen over hoe je de meeste succesvolle websites, (online) ondernemingen begint en over je website optimaliseren, maar al die kennis opdoen heeft alleen zin als je ook echt actie onderneemt!

Om van je website een massaal succes te maken zal je moeten focussen op het uitvoeren van acties die goed werken, en stoppen met tijdverspillen aan wat niet werkt.

Met deze 10 snelle acties kun je een website optimaliseren en heb je in mum van tijd meer bezoekers en betere resultaten. Het enige wat je hoeft te doen is de tijd nemen om eenmalig deze dingen op te zetten om er voor altijd van te profiteren.

Waarschijnlijk heb je al een aantal van de deze acties uitgevoerd, maar ik wed dat je ze nog niet allemaal heb toegepast. Laat het me weten als je deze acties hebt gedaan in de comments.

Of beter nog, deel ook je eigen tips!

ACTIE 1: START MET HET MAKEN VAN EEN E-MAIL LIJST – (20-30 MINUTEN)

Waarom dit belangrijk is: Als je niet een aan een e-maillijst bouwt mis je de meest krachtige en consistente methode om terugkerende bezoekers en klanten naar je website of blog te genereren. Met een e-maillijst ben je niet meer afhankelijk van externe partijen, maar heb je zelf de regie over wie en wanneer je iemand een bericht wilt tonen.

Een website optimaliseren doe je het dus het makkelijkst met het maken en ‘t door ontwikkelen van een e-maillijst.

Zelf gebruik ik AWeber voor het maken en bijhouden van mijn e-mails en ik raad AWeber zeer aan! Gratis e-mailmarketing providers zoals die van Satollo.net en Mailchimp vind ik niet gebruiksvriendelijk en zeer beperkend op alle fronten.

E-mailmarketing is misschien wel het allerbelangrijkste onderdeel van je website. Vaak word er ook gezegd: ”Money is in the list”, refererend naar de e-maillijst die je bouwt van bezoekers op je website. Persoonlijk vind ik het dubbel en dwars waard om hiervoor te betalen omdat het gewoon snel en goed werkt in tegenstelling tot andere email marketing diensten die ik heb uitgeprobeerd.

Wacht niet met het starten met een e-mail lijst!
Hoe eerder je begint, des te sneller zal je website en e-mail lijst groeien…

 Start met het bouwen van een e-mail lijst in 20 minuten:

  1. Meld je aan voor een e-mailmarketing account bij AWeber of andere e-mailmarketing provider.
  2. Maak een aanmelding formulier (signup form/optin box) aan. Gebruik hiervoor deze instructievideo van Aweber.
  3. Plaats het Aweber aanmelding formulier op je website, in de sidebar en op je ‘Start Hier’/’Over Ons’ ‘-pagina.
  4. (Optioneel) bied een gratis ‘giveaway’ aan mensen die zich aanmelden voor je e-mail lijst. Dit kan bijvoorbeeld een een PDF bestand zijn met exclusieve informatie of een video zijn.

Waardevolle tips over het bouwen van een e-mail lijst vind je in de SPI078 podcast (Eng.) van Pat Flynn – duur 95 minuten.

ACTIE 2: JE WEBSITE OPTIMALISEREN MET ‘SOCIAL PROOF’ – (15 MINUTEN)

Wist je dat je social media kunt gebruiken om website bezoekers langer op je website te laten blijven, de inhoud te lezen, aan te melden voor je nieuwsbrief/email-lijst of zelfs hun netwerk vertellen over je website, je bedrijf of jou?

Social proof is een krachtige methode om mensen te ‘beïnvloeden’ en je website te optimaliseren. Het werkt simpel: Als mensen zien dat andere mensen iets te doen, is de kans groter dat zij zelf die dingen ook gaan doen doen. Als iemand ziet dat er veel mensen zijn die jouw Facebook pagina ‘liken’ zal hij/zij eerder geneigd zijn om dit ook te doen.

Voeg social proof toe aan je website in 15 minuten:

      1. Beslis welke vorm je van social proof je wilt weergeven. Denk bijvoorbeeld aan: Facebook likes, Twitter volgers of aantal mensen die zich hebben aangemeld voor je e-maillijst. Hoe indrukwekkender de cijfers hoe beter.
      2. Een goede Twitter Widget voor social proof op je WordPress site is Twitter Counter.
      3. De Social Counter Widget laat op stijlvolle wijze de RSS, Twitter en Facebook subscribers in één box zien
      4. Vergeet niet dat blogs ook een vorm zijn van sociale media. Als jou blog veel comments heeft dan kan het goed zijn om het aantal comments prominent weergeven ook een effectieve vorm zijn van sociaal proof.
      5. De beste social proof vind ik zelf Facebook. Zelf gebruik ik de Facebook Like Box zoals het je kunt zien in het voorbeeld hieronder.

 


ACTIE 3: VERBETER EN HERSCHRIJF HET ONDERSCHEIDEND VERMOGEN VAN JE WEBSITE – (30 MINUTEN)

Waarom dit belangrijk is: Je moet mensen overtuigen waarom zij hun waardevolle tijd moeten besteden aan het lezen van jouw blog of website in plaats van wat anders doen. Om bezoekers aan te trekken en te behouden op je website moet je daarom duidelijk maken wat jou website anders maakt dan anderen en uitleggen wat zij aan de website hebben?

Je kunt mensen nog beter binden aan je website als je werkt aan het onderscheidend vermogen van je website wat ook wel unique selling proposition (USP) word genoemd.

Als dit de eerste keer is dat je aan je USP gaat werken, lees dan ook eens deze tips: The Ultimate Guide To Finding Your Unique Selling Proposition (Engelstalig).

Wanneer je eenmaal jouw onderscheidend vermogen hebt gevonden moet je die communiceren aan de bezoekers van je website. Dit kun je bijvoorbeeld doen in de slogan, in de WordPress sidebar, je nieuwsbrieven, in de ‘start hier’-pagina of ‘over ons’-pagina en in je blogposts. Waarschijnlijk wilt je de USP op meerder plekken weergeven om je bezoekers regelmatig te herinneren aan je USP en zo nog meer te binden.

ACTIE 4: LEER SEO BASIS – (60 MINUTEN)

Waarom dit belangrijk is: Internetondernemers danken een groot deel van hun succes aan (organische) bezoekers via zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google. Met search engine optimization (SEO) kun je er voor zorgen dat je website beter word gevonden in Google en andere zoekmachines. Door alleen al de basis te leren van SEO kun je de succeskansen van je website verveelvoudigen x100! SEO is naar mijn mening onmisbaar bij het verbeteren van websites.

De The Definitive Guide To Higher Rankings For WordPress Sites is de enige SEO tutorial die je hoeft te lezen om je zoekresultaten drastisch te verbeteren en bij een website optimaliseren.

Deze WordPress SEO Plugin van Yoast.nl is de enige seo plugin die je nodig hebt.

ACTIE 5: VOEG ‘FACEBOOK LIKE’ EN ‘TWEET THIS’ BUTTONS TOE AAN JE WEBSITE – (5 MINUTEN)

Waarom dit belangrijk is: Maak het makkelijk voor mensen om je website of blogposts te delen en creëer tegelijk social proof.

De Twitter Facebook Social Share plugin is de meest efficiënte manier om de belangrijkste sociale share buttons, zoals Twitter, Facebook, Google +1 en Stumbleupon te integreren in je website in drie verschillende positie en stijlen. Deze plugin gebruik ik ook op Whysheid.nl en is super makkelijk en snel te implementeren en het werkt echt super goed!

Download de Social Share Plugin.

ACTIE 6: CREËER EEN ‘START HIER’  EN/OF ‘OVER ONS’ PAGINA – (60 MINUTEN)

Waarom dit belangrijk is: Start Hier -pagina’s en Over Ons -pagina’s staan vaak in de top 5 van de meest bezochte pagina’s van iedere website. Een website optimaliseren kan daarom makkelijk en snel worden gedaan om aan deze pagina’s wat extra aandacht te besteden.

Veel mensen zien een Start Hier pagina of Over Ons pagina als een verplichting maar niet als een kans. (uiteraard, is iets dat veel geklikt word altijd een kans).

Echter, als je erover nadenkt is het logisch. Als ik een bezoek maak aan een nieuwe blog of website is een van de eerste dingen die ik doe het verkennen van de website. Ik wil meer te weten komen over de blogger of maker van de website, waarom de website bestaat en wat ik eraan heb.

Start nu met je website optimaliseren met deze 6 tips voor het maken van een Start Hier pagina of een Over Ons pagina:

  1. Wat je ook doet, schrijf in de eerste persoon. Hiermee maak je het persoonlijker en voelt de lezer zich meer verbonden.
  2. Schrijf in een conversatiestijl. Gebruik makkelijke woorden en taal zoals je in een normaal gesprek zou doen.
  3. De website gaat over de bezoeker, niet over jou! Schrijf wat je bezoekers aan jou, aan de content en aan de website hebben. Zet een duidelijke verwachtting wat iemand wel/niet kan verwachten.
  4. Leg uit waar de blog over gaat en waarom ze het moeten checken. Als jij niet verteld aan je bezoekers waar de website over gaat, hoe moeten ze dan te weten komen waarom ze je website moeten checken?
  5. Welke blogposts moet de bezoeker eerst lezen? Een website kan overweldigend zijn. Geef aan welke blogposts de bezoeker het best als eerst kan lezen en toon je beste werk.
  6. Plaats een optin-box voor je e-mail lijst. Omdat je start hier en over ons pagina’s één van de meest bezochte pagina’s zijn is het perfect om men de mogelijkheid te bieden om zich aan te melden voor je nieuwsbrief. Zo kun je ervoor zorgen het geen eenmalige bezoekers zijn maar loyale lezers word van je blog doormiddel van re-marketing via e-mail.

ACTIE 7: LAAT JE BESTE WERK ZIEN – (10 MINUTEN)

Wanneer iemand naar je website komt, moet je, je beste beentje voor zetten. De meest eenvoudige manier om dit te doen is via de sidebar van je website te linken naar je meest gelezen artikelen of links op te nemen in de Start Hier-pagina waarnaar je kunt linken vanuit het menu.

Je kunt zelf bepalen welke posts het best zijn. Je kunt kiezen uit meest bekeken, meeste comments, meest gedeelde of iets waarvan jij vind dat je jezelf hebt overtroffen.

Zelf gebruik ik een widget om dit werk voor mij te doen. Ik gebruik de Popularity Posts Widget om mijn meest gelezen blogposts te laten zien en heb ook een aantal links naar artikelen geplaatst op de Whysheid Start Hier pagina.

ACTIE 8: VERZAMEL BACKLINKS – (WEKELIJKS 15 – 30 MINUTEN)

Een website optimaliseren kan niet zonder het verzamelen van backlinks. Backlinks zijn links van andere websites naar die van jou. Deze backlinks zijn een belangrijk onderdeel van Google’s algoritme (SEO) omdat ze gezien worden als aanbevelingen.

Bij het verzamelen van backlinks naar je website is het vooral belangrijk dat je gaat kijken naar de kwaliteit van die backlinks en naar de kwaliteit van de websites die naar je toe linken. Deze moeten namelijk voor jouw website wel relevant zijn. Google en andere zoekmachines doen er steeds meer aan om website met slechte of ingekochte backlinks te devalueren oftewel; Google wilt zo natuurlijk mogelijke websites. Focus je daarom altijd op kwaliteit en niet op kwantiteit, ga dus niet in op aanbiedingen waar je tegen betaling honderden backlinks naar je website krijgt want daar heb je niks aan en zal je website meer slecht dan goeds!

Je kunt aan backlinks komen door: Linkruilen met anderen (ken je nog niemand in je nich/markt, begin dan met netwerken om duurzame relaties op te bouwen) , verspreiden van persberichten, gastblogger worden op andere websites, reageren op blogs en fora in jouw markt en je website aanmelden bij startpagina’s.

HIER zie je backlinks van Whysheid in de praktijk.

ACTIE 9: MAAK DE WEBSITE PERSOONLIJK(ER) – (45 minuten)

Waarom dit belangrijk is: Wanneer je jouw website (nog) persoonlijker maakt zullen mensen meer vertrouwen krijgen en kunnen zij zich beter identificeren met je.

Veel websites zijn te zakelijk. Heb je zelf wel eens nagedacht of jouw website niet te zakelijk is?

4 tips die je website optimaliseren door je website persoonlijker te maken:

  1. Gebruik foto’s en/of video’s. Laat zien wie je bent!
  2. Vertel over jezelf, neem stellingen en geef je mening. Mensen zijn verschillend. Maak duidelijk waarvoor je staat.
  3. Wees sociaal. Zorg dat mensen in contact kunnen komen via social media en andere manieren.
  4. Creëer interactie. Zorg dat de bezoekers deel kunnen nemen aan het gesprek, stel vragen, moedig aan om comments achter te laten en meer…

ACTIE 10: MAAK HET WAARD OM DE SITE OPNIEUW TE BEZOEKEN, MET NAME DE LANDINGSPAGINA’S – (45 minuten)

Het is makkelijker om opnieuw iets te verkopen aan een bestaande klant dan iets te verkopen aan een nieuwe, potentiële klant. Dit geld ook voor het werven van bezoekers. Zorg dat je website pagina’s de moeite waard zijn om opnieuw te blijven bezoeken. Dit kun je bijvoorbeeld doen door de meest recente blogposts weer te geven via deze WordPress Widget. Update ook regelmatig je websitepagina’s, publiceer consistent nieuwe content en/of producten en informeer je bezoekers daarover via e-mailmarketing en social media.

Heeft dit bericht je geholpen met een website optimaliseren? Laat het me weten via een like, tweet of in een reactie onderaan deze pagina!

Foto credit: Serge Kij

Pim Stigter reisde de wereld over als pro snowboarder en woont nu samen met zijn vriendin in Scheveningen waar hij Whysheid.nl heeft opgericht.

Pim is gepassioneerd (online) marketeer, houdt van ondernemen, lifestyle design en passief geld verdienen. Hij helpt mensen hun dromen verwezenlijken door middel van ondernemen.

Het liefst houdt hij zich bezig met het tot leven brengen van ondernemersideeën.

Whysheid.nl is de beste bron voor passief geld verdienen en slim ondernemen.

Je vind hier de best-practices, case study’s, stools, strategiën, het laatste nieuws over SEO/marketing/growth hacking/etc. en je ontmoet hier gelijkgestemde mensen die passief geld verdienen en doen wat ze leuk vinden.

Voeg Pim op Twitter toe | of stuur hem een e-mail

Facebook Twitter LinkedIn 

Vind je het leuk wat je hebt gelezen en wil je passief geld verdienen?

Pim StigterZo ja, vul dan je e-mailadres in en krijg voortaan nieuwe blogposts via e-mail. Je ontvangt meteen gratis tips en strategieën over passief geld verdienen en de Whysheid Toolgids met: 'De 7 Beste Tools voor Online Ondernemers'. Begin nu, vul hieronder je e-mailadres in en druk op de oranje knop.