6 Jaar geleden leerde ik Hayco Volkers kennen in Amsterdam tijdens een filmpremière van een internationale snowboardfilm en sindsdien praten we graag urenlang over: online ondernemen, passief geld verdienen, niche sites oprichten en beheren, online marketing, SEO en noem maar op.

Wij leren ontzettend veel van elkaar en dit wil ik graag met jou delen!

Hayco is mede-oprichter van GearLimits wat toen nog een relatief kleine outdoor & action sports website was. Ondertussen is deze site uitgegroeid tot één van de grootste outdoor en action sports websites van Nederland!

Hoogtijd dus om deze online ondernemer aan de tand te voelen en een inzicht te krijgen in zijn kennis en ervaring van het oprichten een niche site met zo’n groot bereik.

Hieronder vind je negentien vragen aan Hayco gesteld over zijn outdoor & actions sports website met als doel een zo goed mogelijk beeld te geven van wat er allemaal bij komt kijken voor het opzetten van een review website in een niche en te leren over wat vooral wel en niet heeft gewerkt voor GearLimits.

19 Vragen aan outdoor & action sports website GearLimits

1. Wat is de naam van je onderneming, wat doet het bedrijf, wanneer is het opgericht en hoe ben je er mee begonnen?

GearLimits | Performance, Fun & Safety. Bij GearLimits geloven we dat een goede uitrusting cruciaal is om je grenzen te verleggen, essentieel om meer

Hayco Volkers, oprichter van outdoor & actions sports website GearLimits interview met Hayco Volkers

plezier te hebben en dat maximaal veilig te doen: prestaties, plezier en veiligheid. Outdoor en action sports gear van hoge kwaliteit is voor de meeste mensen best een investering.

Voordat je iets gaat kopen wil je goed geïnformeerd zijn over waar je op moeten letten. Bij GearLimits vind je de meest up-to-date ontwikkelingen op het gebied van action sports zoals technische kleding, wearables en andere soorten outdoor en action gadgets.

Met de GearGuide levert GearLimits een gids in de wereld van high-end gear. Op het internet is veel te vinden maar in de online hectiek  ‘mis’ je makkelijk interessante informatie over producten en action sports. GearLimits vult het gat tussen informatie en producten over outdoor & action sports die online worden aangeboden, door als online expert kennis over materiaal te delen.

In 2004 ben ik met GearLimits (destijds nog Xhike) gestart met een compagnon die ik in 2002 in Canada, na een klein jaar reizen, heb ontmoet tijdens trektocht in British Colombia. Hij volgde een opleiding om als gids te werken en klaagde over de moeizame zoektocht naar goed materiaal en sterke kleding voor expedities/trektochten. Ik zei enthousiast: ‘dan beginnen we toch een vergelijkingssite’.” Zo geschiedde en is de basis gelegd voor GearLimits zoals het nu is.

2. Wat is je investering geweest en hoe heb je dat bij elkaar gesprokkeld?

De totale investering sinds 2004 is niet in geld uit te drukken. Totaal aan geld denk ik zo tussen de  60K en 80K, maar het aantal uren is daar een veelvoud van.

3. Wie is je doelgroep?

We hebben een hele diverse doelgroep die ik hieronder verder toe zal lichten. Deze kan het best omschreven worden door de resultaten van een kort onderzoek onder de bezoekers van GearLimits.

  • Lifestylers – Zijn niet altijd action sports beoefenaars en zijn vooral geïnteresseerd in de (high-end) merken die modieuze, technische kleding maken.
  • Urbanturers – Ook wel bekend als Young Outdoor Professional (YOP). Gefocust op carrière, hebben geld en willen gedurende hun spaarzame vrijetijd outdoor activiteiten ontplooien, echter alleen met high-end materiaal.
  • Multi-sporters – Beoefenen twee of meer action sports serieus op regelmatige basis en hebben een brede interesse in action sports materiaal en levensstijl.
  • Sport-extremisten – Personen die zich toeleggen op één specifieke action sport en stellen hierbij hoge eisen aan materiaal

4. Wat is het verdien model van GearLimits?

Verdien model zit in het monetizen van de website door middel van online marketing campagnes, online advertising, content marketing en andere vormen van advertising om merken en bedrijven onder de aandacht te brengen. Recent zijn daar nieuwe waardestromen aan toegevoegd, namelijk: productie, consulting en evenementorganisatie. Uniek is de niche, met deze bijhorende doelgroep, die zich associëren met de normen en waarden waar GearLimits voor staat. Dat maakt het extra interessant voor bedrijven die zich richten op deze trendsettende doelgroep om hun marketing budget te investeren via GearLimits.

5. Wat onderscheid GearLimits van anderen?

Wat ons met onderscheidend maakt is dat wij een seizoen onafhankelijke site hebben. Wat het ook weer complex maakt voor wat betreft de redactiekalender door de veelvoud aan onderwerpen die worden behandeld.

6. Hoeveel unieke bezoekers heeft GearLimits gemiddeld per maand?

Momenteel heeft GearLimits zo’n 20.000 unieke bezoekers per maand.

7. Wat was je grootste uitdaging en hoe ben je die overkomen?

De grootste uitdaging voor mij was dat ik dacht dat ik alles zelf en alleen moest doen. Hierdoor zag ik vaak door bomen het bos niet. Als je denkt dat je alles alleen moet doen… dan loop je over.

8. Wat was je grootste fout die je tot nu toe hebt gemaakt?

Dit heeft betrekking op je vorige vraag. Ik wil graag veel voor (potentiële) klanten doen en in je hoofd zie je het allemaal voor je. Uit enthousiasme heb ik daarom in het verleden weleens dingen beloofd die ik uiteindelijk niet waar heb kunnen maken. Nu communiceer ik die ideeën en geef daarbij aan om eerst de impact en haalbaarheid te bekijken en alles op te knippen in kleine stappen. Probleem opgelost.

Een andere – belangrijke – les die ik heb geleerd, is het duidelijk vastleggen van afspraken met zakenpartners en investeerders. In het begin dacht ik daar vaak te makkelijk over.

GearLimits

9. Hoe ga je om met fouten en wat heb je ervan geleerd?

Mensen betrekken bij de dingen die je interesseren en bij je twijfels en fouten. Ik heb gemerkt dat – als je je fouten of problemen waar je mee zit – eerlijk communiceert met mensen, dat zij graag bereidt zijn je te helpen. Dan wel met advies dan wel met je in contact brengen met anderen. Bijkomend voordeel is dat je meteen het koren van het kaf scheidt binnen je ‘inner circle’.

10. Als ondernemers hebben we allemaal weleens last van twijfel. Hoe ga jij daarmee om?

Soms ben ik tot diep in de nacht nog bezig met de site; technisch onderhoud, marketing, analyse, content etc. Dan bekruipt je het gevoel weleens ‘waar doe je dit nou voor’? Wat is nou 20.000 bezoekers? Dan denk ik meteen weer aan mijn passie voor outdoor en action sports en de ‘gear’ en dan besef ik dat – al is het maar 1 persoon – die bijvoorbeeld een review leest of een onderwerp uit de GearGuide alvorens een aankoop te doen, dat we hem of haar al hebben geholpen met GearLimits. Dat voelt goed. Daarnaast is ook belangrijk dat het thuisfront je steunt.

11. Wat was onverwacht?

Dat je opeens als autoriteit wordt gezien en er bewust naar je mening en visie wordt gevraagd als het gaat over outdoor/action gear of de outdoor retail/industrie.

12. Heb je hulp gehad van anderen met GearLimits? Zo ja, waarmee en van wie?

Ik ben in 2004 gestart met een compagnon voor onze outdoor & actions sports website GearLimits. Samen hebben we er veel energie in gestoken om de basis te leggen voor een mooi concept. In 2010 is die compagnon ermee gestopt en heb ik hem uit moeten kopen. Sinds vorig jaar ben weer in contact gekomen met een oud teamgenoot uit mijn studenten roeiteam Mark Stokmans en hij is sinds halverwege dit jaar partner geworden van GearLimits. En ja, de afspraken worden goed vastgelegd.

13. Wat doe je qua marketing en promotie en wat werkt goed voor je?

Voor onze outdoor & actions sports website plaatsen wij alle items die we op onze site publiceren voornamelijk via Facebook, Twitter en Instagram. Op dit moment zijn we in gesprek met een aantal websites en event partijen om te kijken of wij daar samenwerkingen mee kunnen aangaan.

14. Wat zijn de grootste lessen die je tot nu toe hebt geleerd?

Verwachtingsmanagement. Vaak neem je aan dat de andere partijen hetzelfde denken over afspraken als jijzelf en soms kom je dan bedrogen uit. Mensen zien je passie en dan trek je ze daarin mee. Er zijn ook – zoals eerder aangegeven – personen die graag meeliften op je passie en denken dat er geld is te halen. Daarbij wordt vaak beloofd met je in zee te gaan, maar als puntje bij paaltje komt haken ze af. Ik ben ook van mening dat je ‘passie’ voor iets moet hebben; en een lange adem nodig hebt.

15. Welke ‘gewoontes’/habits hebben je geholpen bij je tot nu toe behaalde successen?

Door gewoon door te gaan en je kunnen opladen door de ‘passie’. Balans vinden tussen denken en doen.

[tweetthis]Soms moet je langer nadenken voor je iets doet en soms moet je gewoon doen. Dat is vallen en opstaan. GearLimits.com[/tweetthis]

16. Welke tips wil je aan andere ondernemers en ‘wantrepreneurs’ geven?

Gewoon starten. Ondernemen om geld te verdienen is ok, maar vaak gaat dat langzamer dan je hoopt en dan is passie de drijvende kracht. Zonder passie geen onderneming!

17. Wat zou je anders doen als je opnieuw begint?

Ik zou weer gewoon starten, maar zou dit wel met meer ‘rust’ doen. Ook heb ik nu geleerd duidelijker en concreter afspraken vast te leggen.

18. Wat is je grootste uitdaging tot nu toe?

De grootste uitdaging is de site van 20.000 bezoekers 100.000 bezoekers per maand te krijgen. Het positioneren van GearLimits is een van de speerpunten waar wij ons nu op richten.

19. Als mensen met je in contact willen komen? Hoe kunnen ze dit het best doen?

Mensen kunnen mij altijd mailen via info@gearlimits.com. Ik reageer altijd, al zal dat soms niet meteen kunnen.

Profiel Hayco Volkers: outdoor & actions sports website GearLimits

Naam: Hayco Volkers

Woonplaats: Amsterdam

Twitter link: www.twitter.com/hayco

Facebook: www.facebook.com/hayco

LinkedIn: https://nl.linkedin.com/in/haycovolkers

Instagram: https://instagram.com/hayco/

Website(s):  www.gearlimits.com, www.commercecrowds.com, www.wugly.nl

Wat zijn zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden op GearLimits?

Action, outdoor, koopgids, advies, review, test, outdoor schoenen, mountainbikes, rugzakken, sup, surfen, kitesurfen, action cam, gps, hoofdlamp, duikuitrusting, skateboards, outdoor & actions sports website, outdoor website, actions ports website,  etcetera.

Wil jij na het lezen van dit artikel zelf ook een niche site maken?

Dowload dan nu de cursus: Affiliate Marketing Revolutie en leer hoe jij dit ook snel kan maken.

Ik gebruik de Affiliate Marketing Revolutie cursus zelf ook en heb er heel veel van geleerd!

Klik op de link hieronder en begin meteen met het maken van je niche site, en misschien ben jij over een tijdje net zo succesvol als GearLimits:

>> Dowload dan nu de cursus: Affiliate Marketing Revolutie

Heb je een vraag aan Hayco of wil je reageren op dit interview? Laat een bericht achter in de comments hieronder.

 

 

Pim Stigter reisde de wereld over als pro snowboarder en woont nu samen met zijn vriendin in Scheveningen waar hij Whysheid.nl heeft opgericht.

Pim is gepassioneerd (online) marketeer, houdt van ondernemen, lifestyle design en passief geld verdienen. Hij helpt mensen hun dromen verwezenlijken door middel van ondernemen.

Het liefst houdt hij zich bezig met het tot leven brengen van ondernemersideeën.

Whysheid.nl is de beste bron voor passief geld verdienen en slim ondernemen.

Je vind hier de best-practices, case study’s, stools, strategiën, het laatste nieuws over SEO/marketing/growth hacking/etc. en je ontmoet hier gelijkgestemde mensen die passief geld verdienen en doen wat ze leuk vinden.

Voeg Pim op Twitter toe | of stuur hem een e-mail

Facebook Twitter LinkedIn