Niche producten maken en verkopen zonder stress!

niche producten

Als onderdeel van de niche producten die ik maak heb ik een plan gemaakt om de succeskansen van mijn niche producten te vergroten.

Het probleem is, mijn hele leven al heb ik problemen gehad met ‘dingen’ op tijd gedaan te krijgen en om prioriteiten te stellen. Ik vind het lastig om planningen te maken (en die ook daadwerkelijk uitvoeren!). Het frustreert mij ook enorm als het mij weer eens niet lukt om een planning te maken of die uit te voeren. Het grappige daarentegen is dat ik het beste en ‘t uiterste uit mijzelf wil halen en er een hekel aan heb om tijd te verspillen.

Ik ontdekte dat ik niet de enige ben met dit probleem. De mensen met de meeste ideeën hebben vaak ook de grootste moeite om hun ideeën en doelen te verwezenlijken. Veel ondernemers en creatievelingen hebben ook moeite met het maken en uitvoeren van een planning en vinden het lastig om zich goed te focussen op wat belangrijk is. Daardoor starten ze veel projecten starten, maar maken ze niet af.

Herkenbaar?

Een planning maken heb ik nooit leuk gevonden omdat ik het maken ervan moeilijk vind en omdat het mij zelden lukt om het uit te voeren. Maar, zoals ik al zei vind ik het nog erger om tijd te verspillen. Nu ben ik een niche product aan het ontwikkelen voor de #LetsDoThis uitdaging en wilde mijn slagingskans zo groot mogelijk maken. Er moet toch een oplossing zijn voor dit probleem dacht ik… Om die reden heb ik van: het leren van ‘effectiever werken’, mijn top prioriteit gemaakt.
(en ook omdat er veel mensen over mijn schouder mee kijken via deze blogposts naar hoe ik in 99 dagen tijd een onderneming begin zonder geld en ik niet wil dat ik een blogpost moet maken als ik de #LetsDoThis uitdaging niet haal :p)

Ondertussen heb ik zo enorm veel geleerd over ‘effectiever werken’ dat tegenwoordig mensen bij mij om tips komen vragen over hoe je meer gedaan krijgt en ik vind het zelfs om een plan te maken! En na veel trial en error is het mij dan eindelijk gelukt! Ik heb één methode ontwikkeld dat al die problemen en frustraties oplost en ik noem het een Masterplan!

* Ben jij nieuw op Whysheid en wil je ook graag niche producten  maken en verkopen? Doe dan gratis mee met de #LetsDoThis uitdaging en start in 99 dagen tijd een onderneming zonder geld. Je leest nu de 3e update van de #LetsDoThis uitdaging.

Wat is een Masterplan?

Kort gezegd:  Een Masterplan is een methode voor projecten zoals het maken van niche producten. Met de Masterplan methode kan in principe iedereen in 7 stappen een Masterplan maken binnen 1 uur. Het is een methode dat overzicht creëert voor het uitvoeren van grote taken en langdurige projecten. Ook helt het problemen doordat je uitdagingen op voorhand inzichtelijk maakt. Door de Masterplan methode te gebruiken hoef je geen stress meer te ervaren bij grote projecten zoals het maken en verkopen van niche producten.

De 2 grootste voordelen van een Masterplan voor het maken van niche producten?

  1. Je kunt je makkelijk verkijken op wat er allemaal komt kijken bij het ontwikkelen van een niche product. Het Masterplan helpt je om tot een plan te komen waarbij het project (in dit geval het maken van een niche product), wordt onderverdeelt in kleinere stukken. Met andere woorden, het Masterplan helpt een grote uitdaging behapbaar te maken doordat je het kunt opdelen in kleinere taken. Door op een slimme manier prioriteiten te geven aan de kleinere taken, creëer je overzicht en dat geeft rust in je koppie.
  2. Door een Masterplan te maken kun je een project op de juiste manier en tijdig uitvoeren. Je kunt ook projecten bijsturen of hulp inschakelen indien nodig als je deadlines (milestones) in gevaar komen. Zo kun je eventuele problemen voor zijn en zelfs voorkomen en zo veel geld, tijd en/of frustratie besparen!

Waarom een Masterplan?

Een half jaar geleden heb ik de diagnose ADHD gekregen. Het was eigenlijk niet echt een verrassing voor mij. Het verklaard vooral waarom bepaalde dingen voor mij meer uitdagend zijn voor dan voor andere mensen. Ik zal nooit ADHD als excuus gebruiken voor iets en ik probeer altijd de positieve kanten van ADHD te benadrukken en te gebruiken!

Als ik taken moet verrichten die mij niet zoveel interesseren heb ik veel moeite om mij te concentreren. Ook schiet ik snel in de stress als ik een grote taak moet verrichten zoals het ontwikkelen van niche producten of een onderneming opzetten. Ik zie dan spreekwoordelijk door de bomen het bos niet meer. Aan de andere kant kan ik erg goed creatief en oplossingsgericht denken en heb ik soms een hyperfocus waardoor ik zeeën van werk verricht krijg.

Eerlijk gezegd ben ik blij dat ik ADHD heb. Vooral omdat het mij in staat stelt om bepaalde dingen te doen die voor anderen weer lastig(er) kunnen zijn. Ik geloof bijvoorbeeld dat mijn topsportcarriere en ondernemingsgeest er ook veel mee te maken hebben. Ik neem daarom ook geen ADHD medicijnen.

Ik denk zelfs dat ADHD mij gaat helpen bij het ontwikkelen van mijn eigen niche producten, op het planningsgedeelte na dan ;).  Momenteel ben ik dus een een smoothie recepten ebook als niche product aan het ontwikkelen voor de #LetsDoThis uitdaging waarvan ik halverwege mei een eerste versie af wil hebben.

Ik heb het meest geleerd over planning en organisatie an mijn vriendin Rosan die Technische Bedrijfskunde heeft gestudeerd. Zij optimaliseert grote processen en projecten doormiddel van planning en projectmanagement. De methodes die ik van haar heb geleerd samen met een paar methodes die ik van van succesvolle ondernemers heb geleend en een paar methodes die ik zelf heb ontwikkeld ben ik een methode gaan ontwikkelen om niche producten te maken.

Het Masterplan kan niet alleen mij, maar iedereen helpen om zelf een planning te maken voor het maken en verkopen van niche producten en het uitvoeren van soortgelijke grote projecten. De Masterplan methode is dus voor alle ondernemers en creatievelingen, met of zonder ADHD, en ik raad iedereen aan om het te gebruiken om tijdverspilling, eventuele problemen en frustratie te voorkomen.

Niche producten maken en verkopen met een Masterplan doe je zo!

Stap 1: Kies één doel

Stel dat je dit jaar maar één ding gedaan krijgt. Wat zou je dan willen dat het word? Kies één doel uit voor je zelf.

Zelf wil ik een passief inkomen zodat ik financiële vrijheid heb.

Een veel voorkomende fout die ik zie bij mensen die meer inkomsten willen, of meer verkeer naar hun site willen, of een doel willen verwezenlijken zoals een passief inkomen willen verdienen is dat ze het nooit concreet maken en kwantificeren.

Als je een doel concreter maakt en een realistisch doel wil vormen dan krijg kunt je het nog iets concreter maken: Ik wil een onderneming beginnen zonder geld dat een passief inkomen genereert.

Wanneer je het doel ook nog kwantificeert zodat je concreet weet wanneer het beoogde doel is behaald heb je bepaald wanneer het succesvol is wat je helpt focussen op wat belangrijk is.

Mijn doel is:
Ik ga in 99 dagen een niche product (smoothie recepten e-book) maken en minimaal 1 product verkopen via mijn eigen distributie kanaal (website).

Een handige manier die ik graag gebruik voor projecten zoals het maken van niche producten is om te beginnen met het einddoel in gedachten. Hierdoor zal het plannen van de ‘route’ naar je doel toe een stuk makkelijker zijn. (afgekeken van reverse engineering)

Schrijf je persoonlijke doel en niche producten op en hang/plak het ergens op in de buurt van je werkplek. Zoals je ziet leent en laptop zich daar perfect voor.

niche producten

Stap 2: Welke dingen moet je opleveren voor het beoogde doel?

Maak nu een lijst van wat je moet opleveren om je idee tot uitvoering te brengen. Voor mijn smoothie receptenboek moet ik twee dingen opleveren:

  • Een ebook met 99 smoothie recepten
  • Een website met (genoeg) bezoekers

Dit kunnen dus beiden meerdere niche producten op zich zijn.

Stap 3: Maak een to do lijst voor de op te leveren niche producten?

Als ondernemer zijn er duizend dingen die je kunt doen voor je onderneming en je niche producten, maar niet al deze dingen zullen een grote bijdrage leveren om dichter bij je doel komen. Daarom is het bij het maken van niche producten vooral belangrijk om je te focussen op hetgeen wat het meest verschil uitmaakt. Hoe beter je kunt focussen op hetgeen wat gedaan moet worden, hoe sneller je het beoogde doel zult bereiken. Je kunt bijvoorbeeld wel beginnen met het maken van een logo of huisstijl, maar je kan beter beginnen met de inhoud van je niche producten. Maak een lijstje van wat er gedaan moet worden voor hetgeen wat je moet opleveren (zie stap 2).

Mijn to do lijst ziet er zo uit:

Receptenboek:

  • 99 recepten
  • inhoud schrijven (ca. 80 pagina’s)
  • foto’s van smoothies voor ebook
  • structuur aanbrengen in ebook
  • vormgeving ebook
  • proeflezen en eindredactie

Website:

  • Domeinnaam
  • WordPress website
  • Logo en huisstijl
  • Foto’s van smoothies voor ebook
  • Standaardpagina’s
  • Teksten standaarpagina’s
  • Landingspagina’s (pagina’s waar het ebook op verkocht word of mensen lid worden van je nieuwsbrief)
  • Een download en betalingssysteem voor het product
  • 10 artikelen/blogposts
  • Social media
  • Mailing lijst
  • Bezoekers/mini-marketingplan

Stap 4: Stel prioriteiten – Like A Boss!

Zelf vind ik prioriteiten stellen een van de moeilijkste dingen die er is. Gelukkig leerde ik kort geleden de prioriteitenmatrix van Eisenhower  kennen wat voor mij echt een verademing was. Alle taken op je to do lijstje kun je onderverdelen in de prioriteitenmatrix. Elke taak valt in één van de vier kwadranten:

Eisenhower-prioriteitenmatrix

Hieronder zie je hoe ik prioriteit geef aan mijn taken:

Receptenboek:

  • (1) 99 recepten
  • (1) inhoud schrijven (ca. 80 pagina’s)
  • (2) foto’s van smoothies voor ebook
  • (2) structuur aanbrengen in ebook
  • (4) vormgeving ebook
  • (2) proeflezen en eindredactie

Website:

  • (2) Domeinnaam
  • (2) WordPress website
  • (3) Logo en huisstijl
  • (2) Foto’s van smoothies voor ebook
  • (4) Standaardpagina’s
  • (4) Teksten standaardpagina’s
  • (4) Landingspagina’s (pagina’s waar het ebook op verkocht word of mensen lid worden van je nieuwsbrief)
  • (2) Een download en betalingssysteem voor het product
  • (4) 10 artikelen/blogposts
  • (4) Social media
  • (2) Mailing lijst
  • (4) mini-marketingplan

Haal jouw taken nu ook door de prioriteitenmatrix.

Stap 5: Maak een (professionele) planning – a.k.a. masterplan!

Download nu gratis de software GanttProject om een planning te maken en open het programma. Maak een nieuw project aan en voeg alle taken toe op volgorde van prioriteit. Het hoeft niet in één keer de perfecte volgorde te zijn, je kan altijd taken heen en weer schuiven. Bedenk dan bij elke taak hoelang je erover kan doen en wanneer je de tijd er voor hebt om het uit te voeren. Het kan even puzzelen zijn voordat je tevreden bent, maar onthoud dat dit je veel tijd zal opleveren.

Als je met meerdere mensen aan één project werkt kun je ook de mensen (resources) koppelen aan een te verrichten taak en zo de capaciteit van je medewerkers kan managen. Houd altijd in gedachten bij het maken van een planning dat je in principe maar aan één taak tegelijk kan werken.

TIP! – Zelf vind ik het erg handig om milestones te bepalen. Een project bestaat uit verschillende fasen, deelprojecten. Iedere afsluiting/start van een nieuwe fase is een milestone, mijlpaal. Ik heb bijvoorbeeld mijn ebook al verkocht en heb afgesproken dat ik 15 mei de eerste versie ga opleveren. 15 mei is dan voor mij een cruciale milestone (het meest linker rode stipje op de afbeelding hieronder).

Mijn masterplan voor mijn niche product ziet er nu zo uit:

(Klik op de afbeelding om mijn voorbeeld van het Masterplan voor Niche Producten te vergroten)
planning smoothie Receptenboek

Stap 6: Let’s kick some ass

Oké, je hebt een idee en je hebt een plan gemaakt voor je niche producten. kijk dan nu nog even naar het volgende principe voordat je echt aan de slag gaat. Wellicht heb je wel eens gehoord van de 80/20 regel of het Pareto Principe?

de 80/20 regel in het kort uitgelegd: ”In het algemeen is de regel beschrijft dat 80% van de uitkomsten veroorzaakt worden door 20% van de oorzaken.” – Wikipedia

Bij het 80/20 principe draait het er dus vooral om, welke 20% van de input maakt voor 80% het verschil? Bij niche producten is dat in veel gevallen het niche product zelf. Ik wil bijvoorbeeld een smoothie recepten ebook gaan maken en verkopen. Ik heb hiervoor geen website nodig, geen bezoekers nodig, geen mailinglist nodig, etc. als ik geen product heb. Zelfs al heb ik een product zonder dat alles, dan kan alsnog het ebook product verkopen zonder website, traffic naar me site of mailinglist door bijvoorbeeld marktplaats, Google Adwords, advertising, etc.

Zoek nu als eerst uit hoe jij met de minste input het grootste verschil maakt voor jouw ondernemingsidee en zet die taak bovenaan in je Masterplan in Ganttproject. Focus je alleen op het verrichtten van die taak tot dat je klaar bent. Als je die taak af hebt ben je al op 80% van je project!

Met dat gezegd te hebben, het probleem is dat het niet voorspelbaar is wat wel en niet werkt. Je kunt het nog zo goed inschatten, maar je kunt bijvoorbeeld 8 uur besteden aan iets zonder dat je 100% zeker weet of het ooit iets gaat opleveren. Dat wil niet zeggen dat deze strategie niet zal werken, maar probeer je in ieder geval te richten op de resultaten die je krijgt van de moeite die je erin stopt en onthoud; wat voor iemand anders werkt hoeft niet persé ook voor jou te werken… Schat zo goed mogelijk in wat werkt en wat niet en zoek de manier die het best bij jou en jouw idee past.

Stap 7: Streefdoelen en wekelijkse reviews van de ontwikkeling van je niche producten

A) Elke ochtend als ik onder de douche sta doe ik een ritueel. Eerst bedenk ik drie dingen waarvoor ik dankbaar ben. Dit doe ik om de dag te beginnen met een positieve mindset. Vervolgens bedenk ik één ding dat ik persé die dag gedaan wil hebben. Meestal is dat het gene wat ik het allerbelangrijkste vind dat af moet om mij dichter bij mijn hoofddoel brengt. Als ik behalve dat ene ding die dag verder niks gedaan krijg, dan vind ik het alsnog een goede dag en kijk ik met een tevreden gevoel terug op die dag. Dit helpt mij ook een onvoldaan gevoel te voorkomen ook al heb ik veel dingen gedaan die dag.

Daarbij, wees niet te hard voor jezelf. Stel realistische doelen op voor het maken van niche producten en kijk af en toe naar wat je al hebt bereikt. Het heeft geen zin om je in een burnout te werken. Probeer momentum te creëren door kleine werkzaamheden te verzetten. Niche producten ontwikkelen vergt nou eenmaal veel werk en tijd.

B) Elke week moet je reviewen/updates checken van wat je kwantitatief  hebt opgeleverd aan je project, bijvoorbeeld het aantal geschreven bladzijden, het aantal nieuwe bezoekers op je website, etcetera, Zo kun je de resultaten van je inspanningen goed monitoren. Door goed te monitoren kun je meer doen van wat werkt en de ineffectieve activiteiten elimineren. Het is enorm belangrijk om één ding te kiezen per keer dat je gaat monitoren totdat je het beoogde doel hebt bereikt. Kies het doel dat je gaat monitoren dus zorgvuldig uit! Pas als je het doel bereikt hebt kies je iets anders uit dat je gaat monitoren.

Laatste woorden: Onthoud goed dat focus de sleutel tot succes is! Niet alleen bij het maken van niche producten maar bij alle projecten! Deze week focus ik mijzelf puur en alleen op het schrijven van minimaal 25 bladzijden voor mijn ebook. Waar ga jij je op focussen? Laat het me weten in de comments.

Heeft dit bericht je geholpen? Laat het me weten! Plaats onderaan een reactie, like of tweet!

Top image: James Brooks

Pim Stigter reisde de wereld over als pro snowboarder en woont nu samen met zijn vriendin in Scheveningen waar hij Whysheid.nl heeft opgericht.

Pim is gepassioneerd (online) marketeer, houdt van ondernemen, lifestyle design en passief geld verdienen. Hij helpt mensen hun dromen verwezenlijken door middel van ondernemen.

Het liefst houdt hij zich bezig met het tot leven brengen van ondernemersideeën.

Whysheid.nl is de beste bron voor passief geld verdienen en slim ondernemen.

Je vind hier de best-practices, case study’s, stools, strategiën, het laatste nieuws over SEO/marketing/growth hacking/etc. en je ontmoet hier gelijkgestemde mensen die passief geld verdienen en doen wat ze leuk vinden.

Voeg Pim op Twitter toe | of stuur hem een e-mail

Facebook Twitter LinkedIn 

Vind je het leuk wat je hebt gelezen en wil je passief geld verdienen?

Pim StigterZo ja, vul dan je e-mailadres in en krijg voortaan nieuwe blogposts via e-mail. Je ontvangt meteen gratis tips en strategieën over passief geld verdienen en de Whysheid Toolgids met: 'De 7 Beste Tools voor Online Ondernemers'. Begin nu, vul hieronder je e-mailadres in en druk op de oranje knop.