Niche producten maken en verkopen zonder stress!
Als onderdeel van de niche producten die ik maak heb ik een plan gemaakt om de succeskansen van mijn niche producten te vergroten.
Het probleem is, mijn hele leven al heb ik problemen gehad met ‘dingen’ op tijd gedaan te krijgen en om prioriteiten te stellen. Ik vind het lastig om planningen te maken (en die ook daadwerkelijk uitvoeren!). Het frustreert mij ook enorm als het mij weer eens niet lukt om een planning te maken of die uit te voeren. Het grappige daarentegen is dat ik het beste en ‘t uiterste uit mijzelf wil halen en er een hekel aan heb om tijd te verspillen.
Ik ontdekte dat ik niet de enige ben met dit probleem. De mensen met de meeste ideeën hebben vaak ook de grootste moeite om hun ideeën en doelen te verwezenlijken. Veel ondernemers en creatievelingen hebben ook moeite met het maken en uitvoeren van een planning en vinden het lastig om zich goed te focussen op wat belangrijk is. Daardoor starten ze veel projecten starten, maar maken ze niet af.
Herkenbaar?
Een planning maken heb ik nooit leuk gevonden omdat ik het maken ervan moeilijk vind en omdat het mij zelden lukt om het uit te voeren. Maar, zoals ik al zei vind ik het nog erger om tijd te verspillen. Nu ben ik een niche product aan het ontwikkelen voor de #LetsDoThis uitdaging en wilde mijn slagingskans zo groot mogelijk maken. Er moet toch een oplossing zijn voor dit probleem dacht ik… Om die reden heb ik van: het leren van ‘effectiever werken’, mijn top prioriteit gemaakt.
(en ook omdat er veel mensen over mijn schouder mee kijken via deze blogposts naar hoe ik in 99 dagen tijd een onderneming begin zonder geld en ik niet wil dat ik een blogpost moet maken als ik de #LetsDoThis uitdaging niet haal :p)
Ondertussen heb ik zo enorm veel geleerd over ‘effectiever werken’ dat tegenwoordig mensen bij mij om tips komen vragen over hoe je meer gedaan krijgt en ik vind het zelfs om een plan te maken! En na veel trial en error is het mij dan eindelijk gelukt! Ik heb één methode ontwikkeld dat al die problemen en frustraties oplost en ik noem het een Masterplan!
* Ben jij nieuw op Whysheid en wil je ook graag niche producten maken en verkopen? Doe dan gratis mee met de #LetsDoThis uitdaging en start in 99 dagen tijd een onderneming zonder geld. Je leest nu de 3e update van de #LetsDoThis uitdaging.
Wat is een Masterplan?
Kort gezegd: Een Masterplan is een methode voor projecten zoals het maken van niche producten. Met de Masterplan methode kan in principe iedereen in 7 stappen een Masterplan maken binnen 1 uur. Het is een methode dat overzicht creëert voor het uitvoeren van grote taken en langdurige projecten. Ook helt het problemen doordat je uitdagingen op voorhand inzichtelijk maakt. Door de Masterplan methode te gebruiken hoef je geen stress meer te ervaren bij grote projecten zoals het maken en verkopen van niche producten.
De 2 grootste voordelen van een Masterplan voor het maken van niche producten?
- Je kunt je makkelijk verkijken op wat er allemaal komt kijken bij het ontwikkelen van een niche product. Het Masterplan helpt je om tot een plan te komen waarbij het project (in dit geval het maken van een niche product), wordt onderverdeelt in kleinere stukken. Met andere woorden, het Masterplan helpt een grote uitdaging behapbaar te maken doordat je het kunt opdelen in kleinere taken. Door op een slimme manier prioriteiten te geven aan de kleinere taken, creëer je overzicht en dat geeft rust in je koppie.
- Door een Masterplan te maken kun je een project op de juiste manier en tijdig uitvoeren. Je kunt ook projecten bijsturen of hulp inschakelen indien nodig als je deadlines (milestones) in gevaar komen. Zo kun je eventuele problemen voor zijn en zelfs voorkomen en zo veel geld, tijd en/of frustratie besparen!
Waarom een Masterplan?
Een half jaar geleden heb ik de diagnose ADHD gekregen. Het was eigenlijk niet echt een verrassing voor mij. Het verklaard vooral waarom bepaalde dingen voor mij meer uitdagend zijn voor dan voor andere mensen. Ik zal nooit ADHD als excuus gebruiken voor iets en ik probeer altijd de positieve kanten van ADHD te benadrukken en te gebruiken!
Als ik taken moet verrichten die mij niet zoveel interesseren heb ik veel moeite om mij te concentreren. Ook schiet ik snel in de stress als ik een grote taak moet verrichten zoals het ontwikkelen van niche producten of een onderneming opzetten. Ik zie dan spreekwoordelijk door de bomen het bos niet meer. Aan de andere kant kan ik erg goed creatief en oplossingsgericht denken en heb ik soms een hyperfocus waardoor ik zeeën van werk verricht krijg.
Eerlijk gezegd ben ik blij dat ik ADHD heb. Vooral omdat het mij in staat stelt om bepaalde dingen te doen die voor anderen weer lastig(er) kunnen zijn. Ik geloof bijvoorbeeld dat mijn topsportcarriere en ondernemingsgeest er ook veel mee te maken hebben. Ik neem daarom ook geen ADHD medicijnen.
Ik denk zelfs dat ADHD mij gaat helpen bij het ontwikkelen van mijn eigen niche producten, op het planningsgedeelte na dan ;). Momenteel ben ik dus een een smoothie recepten ebook als niche product aan het ontwikkelen voor de #LetsDoThis uitdaging waarvan ik halverwege mei een eerste versie af wil hebben.
Ik heb het meest geleerd over planning en organisatie an mijn vriendin Rosan die Technische Bedrijfskunde heeft gestudeerd. Zij optimaliseert grote processen en projecten doormiddel van planning en projectmanagement. De methodes die ik van haar heb geleerd samen met een paar methodes die ik van van succesvolle ondernemers heb geleend en een paar methodes die ik zelf heb ontwikkeld ben ik een methode gaan ontwikkelen om niche producten te maken.
Het Masterplan kan niet alleen mij, maar iedereen helpen om zelf een planning te maken voor het maken en verkopen van niche producten en het uitvoeren van soortgelijke grote projecten. De Masterplan methode is dus voor alle ondernemers en creatievelingen, met of zonder ADHD, en ik raad iedereen aan om het te gebruiken om tijdverspilling, eventuele problemen en frustratie te voorkomen.
Niche producten maken en verkopen met een Masterplan doe je zo!
Stap 1: Kies één doel
Stel dat je dit jaar maar één ding gedaan krijgt. Wat zou je dan willen dat het word? Kies één doel uit voor je zelf.
Zelf wil ik een passief inkomen zodat ik financiële vrijheid heb.
Een veel voorkomende fout die ik zie bij mensen die meer inkomsten willen, of meer verkeer naar hun site willen, of een doel willen verwezenlijken zoals een passief inkomen willen verdienen is dat ze het nooit concreet maken en kwantificeren.
Als je een doel concreter maakt en een realistisch doel wil vormen dan krijg kunt je het nog iets concreter maken: Ik wil een onderneming beginnen zonder geld dat een passief inkomen genereert.
Wanneer je het doel ook nog kwantificeert zodat je concreet weet wanneer het beoogde doel is behaald heb je bepaald wanneer het succesvol is wat je helpt focussen op wat belangrijk is.
Mijn doel is:
Ik ga in 99 dagen een niche product (smoothie recepten e-book) maken en minimaal 1 product verkopen via mijn eigen distributie kanaal (website).
Een handige manier die ik graag gebruik voor projecten zoals het maken van niche producten is om te beginnen met het einddoel in gedachten. Hierdoor zal het plannen van de ‘route’ naar je doel toe een stuk makkelijker zijn. (afgekeken van reverse engineering)
Schrijf je persoonlijke doel en niche producten op en hang/plak het ergens op in de buurt van je werkplek. Zoals je ziet leent en laptop zich daar perfect voor.
Stap 2: Welke dingen moet je opleveren voor het beoogde doel?
Maak nu een lijst van wat je moet opleveren om je idee tot uitvoering te brengen. Voor mijn smoothie receptenboek moet ik twee dingen opleveren:
- Een ebook met 99 smoothie recepten
- Een website met (genoeg) bezoekers
Dit kunnen dus beiden meerdere niche producten op zich zijn.
Stap 3: Maak een to do lijst voor de op te leveren niche producten?
Als ondernemer zijn er duizend dingen die je kunt doen voor je onderneming en je niche producten, maar niet al deze dingen zullen een grote bijdrage leveren om dichter bij je doel komen. Daarom is het bij het maken van niche producten vooral belangrijk om je te focussen op hetgeen wat het meest verschil uitmaakt. Hoe beter je kunt focussen op hetgeen wat gedaan moet worden, hoe sneller je het beoogde doel zult bereiken. Je kunt bijvoorbeeld wel beginnen met het maken van een logo of huisstijl, maar je kan beter beginnen met de inhoud van je niche producten. Maak een lijstje van wat er gedaan moet worden voor hetgeen wat je moet opleveren (zie stap 2).
Mijn to do lijst ziet er zo uit:
Receptenboek:
- 99 recepten
- inhoud schrijven (ca. 80 pagina’s)
- foto’s van smoothies voor ebook
- structuur aanbrengen in ebook
- vormgeving ebook
- proeflezen en eindredactie
Website:
- Domeinnaam
- WordPress website
- Logo en huisstijl
- Foto’s van smoothies voor ebook
- Standaardpagina’s
- Teksten standaarpagina’s
- Landingspagina’s (pagina’s waar het ebook op verkocht word of mensen lid worden van je nieuwsbrief)
- Een download en betalingssysteem voor het product
- 10 artikelen/blogposts
- Social media
- Mailing lijst
- Bezoekers/mini-marketingplan
Stap 4: Stel prioriteiten – Like A Boss!
Zelf vind ik prioriteiten stellen een van de moeilijkste dingen die er is. Gelukkig leerde ik kort geleden de prioriteitenmatrix van Eisenhower kennen wat voor mij echt een verademing was. Alle taken op je to do lijstje kun je onderverdelen in de prioriteitenmatrix. Elke taak valt in één van de vier kwadranten:
Hieronder zie je hoe ik prioriteit geef aan mijn taken:
Receptenboek:
- (1) 99 recepten
- (1) inhoud schrijven (ca. 80 pagina’s)
- (2) foto’s van smoothies voor ebook
- (2) structuur aanbrengen in ebook
- (4) vormgeving ebook
- (2) proeflezen en eindredactie
Website:
- (2) Domeinnaam
- (2) WordPress website
- (3) Logo en huisstijl
- (2) Foto’s van smoothies voor ebook
- (4) Standaardpagina’s
- (4) Teksten standaardpagina’s
- (4) Landingspagina’s (pagina’s waar het ebook op verkocht word of mensen lid worden van je nieuwsbrief)
- (2) Een download en betalingssysteem voor het product
- (4) 10 artikelen/blogposts
- (4) Social media
- (2) Mailing lijst
- (4) mini-marketingplan
Haal jouw taken nu ook door de prioriteitenmatrix.
Stap 5: Maak een (professionele) planning – a.k.a. masterplan!
Download nu gratis de software GanttProject om een planning te maken en open het programma. Maak een nieuw project aan en voeg alle taken toe op volgorde van prioriteit. Het hoeft niet in één keer de perfecte volgorde te zijn, je kan altijd taken heen en weer schuiven. Bedenk dan bij elke taak hoelang je erover kan doen en wanneer je de tijd er voor hebt om het uit te voeren. Het kan even puzzelen zijn voordat je tevreden bent, maar onthoud dat dit je veel tijd zal opleveren.
Als je met meerdere mensen aan één project werkt kun je ook de mensen (resources) koppelen aan een te verrichten taak en zo de capaciteit van je medewerkers kan managen. Houd altijd in gedachten bij het maken van een planning dat je in principe maar aan één taak tegelijk kan werken.
TIP! – Zelf vind ik het erg handig om milestones te bepalen. Een project bestaat uit verschillende fasen, deelprojecten. Iedere afsluiting/start van een nieuwe fase is een milestone, mijlpaal. Ik heb bijvoorbeeld mijn ebook al verkocht en heb afgesproken dat ik 15 mei de eerste versie ga opleveren. 15 mei is dan voor mij een cruciale milestone (het meest linker rode stipje op de afbeelding hieronder).
Mijn masterplan voor mijn niche product ziet er nu zo uit:
(Klik op de afbeelding om mijn voorbeeld van het Masterplan voor Niche Producten te vergroten)
Stap 6: Let’s kick some ass
Oké, je hebt een idee en je hebt een plan gemaakt voor je niche producten. kijk dan nu nog even naar het volgende principe voordat je echt aan de slag gaat. Wellicht heb je wel eens gehoord van de 80/20 regel of het Pareto Principe?
de 80/20 regel in het kort uitgelegd: ”In het algemeen is de regel beschrijft dat 80% van de uitkomsten veroorzaakt worden door 20% van de oorzaken.” – Wikipedia
Bij het 80/20 principe draait het er dus vooral om, welke 20% van de input maakt voor 80% het verschil? Bij niche producten is dat in veel gevallen het niche product zelf. Ik wil bijvoorbeeld een smoothie recepten ebook gaan maken en verkopen. Ik heb hiervoor geen website nodig, geen bezoekers nodig, geen mailinglist nodig, etc. als ik geen product heb. Zelfs al heb ik een product zonder dat alles, dan kan alsnog het ebook product verkopen zonder website, traffic naar me site of mailinglist door bijvoorbeeld marktplaats, Google Adwords, advertising, etc.
Zoek nu als eerst uit hoe jij met de minste input het grootste verschil maakt voor jouw ondernemingsidee en zet die taak bovenaan in je Masterplan in Ganttproject. Focus je alleen op het verrichtten van die taak tot dat je klaar bent. Als je die taak af hebt ben je al op 80% van je project!
Met dat gezegd te hebben, het probleem is dat het niet voorspelbaar is wat wel en niet werkt. Je kunt het nog zo goed inschatten, maar je kunt bijvoorbeeld 8 uur besteden aan iets zonder dat je 100% zeker weet of het ooit iets gaat opleveren. Dat wil niet zeggen dat deze strategie niet zal werken, maar probeer je in ieder geval te richten op de resultaten die je krijgt van de moeite die je erin stopt en onthoud; wat voor iemand anders werkt hoeft niet persé ook voor jou te werken… Schat zo goed mogelijk in wat werkt en wat niet en zoek de manier die het best bij jou en jouw idee past.
Stap 7: Streefdoelen en wekelijkse reviews van de ontwikkeling van je niche producten
A) Elke ochtend als ik onder de douche sta doe ik een ritueel. Eerst bedenk ik drie dingen waarvoor ik dankbaar ben. Dit doe ik om de dag te beginnen met een positieve mindset. Vervolgens bedenk ik één ding dat ik persé die dag gedaan wil hebben. Meestal is dat het gene wat ik het allerbelangrijkste vind dat af moet om mij dichter bij mijn hoofddoel brengt. Als ik behalve dat ene ding die dag verder niks gedaan krijg, dan vind ik het alsnog een goede dag en kijk ik met een tevreden gevoel terug op die dag. Dit helpt mij ook een onvoldaan gevoel te voorkomen ook al heb ik veel dingen gedaan die dag.
Daarbij, wees niet te hard voor jezelf. Stel realistische doelen op voor het maken van niche producten en kijk af en toe naar wat je al hebt bereikt. Het heeft geen zin om je in een burnout te werken. Probeer momentum te creëren door kleine werkzaamheden te verzetten. Niche producten ontwikkelen vergt nou eenmaal veel werk en tijd.
B) Elke week moet je reviewen/updates checken van wat je kwantitatief hebt opgeleverd aan je project, bijvoorbeeld het aantal geschreven bladzijden, het aantal nieuwe bezoekers op je website, etcetera, Zo kun je de resultaten van je inspanningen goed monitoren. Door goed te monitoren kun je meer doen van wat werkt en de ineffectieve activiteiten elimineren. Het is enorm belangrijk om één ding te kiezen per keer dat je gaat monitoren totdat je het beoogde doel hebt bereikt. Kies het doel dat je gaat monitoren dus zorgvuldig uit! Pas als je het doel bereikt hebt kies je iets anders uit dat je gaat monitoren.
Laatste woorden: Onthoud goed dat focus de sleutel tot succes is! Niet alleen bij het maken van niche producten maar bij alle projecten! Deze week focus ik mijzelf puur en alleen op het schrijven van minimaal 25 bladzijden voor mijn ebook. Waar ga jij je op focussen? Laat het me weten in de comments.
Heeft dit bericht je geholpen? Laat het me weten! Plaats onderaan een reactie, like of tweet!
Top image: James Brooks
Inspirerend om te lezen. Ik heb zelf ADHD en weet maar al te goed hoe lastig sommige dingen voor ons kunnen zijn die voor andere mensen vanzelfsprekend zijn. Ondanks dat kijk ik net als jij liever naar de positieve kanten van ADHD, want die zijn er genoeg. Je artikel laat mij weer zien hoe creatief en ondernemend talent wij vaak hebben 🙂 Dat inspireert en motiveert mij. Ik ga je tips en adviezen meenemen in een eventueel volgens project. Ik blijf je volgen en kijk uit naar je succes.
Groet, Jesper
Thanks en leuk om te horen dat er iets aan hebt, Jesper! Fijn ook om te weten dat er meer gelijkgestemde ondernemers zijn 😉
Jij ook succes toegewenst bij je projecten en laat het me weten hoe die verlopen en of ik je ergens bij kan helpen..
Gr, Pim
Hallo Pim,
Je bericht op Linkedin heeft me nieuwsgierig gemaakt naar je blog. Ik herken veel in de stappen die je hierin noemt omtrent het efficiënter plannen. Zelf heb ik geen ADHD, maar wel een vermoeden van… en ik begeleid onder andere kinderen en volwassenen met ADHD naar een vrij en blij leven. Daarnaast geef ik startende ondernemers trainingen in ondernemerschap en marketing. Ik zet mijn veelzijdigheid zoveel mogelijk in om verschillende doelgroepen (inmiddels 9) te bedienen. Ik zie veelzijdig ondernemen als het businessmodel van nu en in de toekomst en mensen met ADHD hebben het talent om die veelzijdigheid optimaal in te kunnen zetten (als ze zich daarvan bewust zijn). Ik noem dat MultiKracht® en ik heb daar een boek over geschreven ‘Vrij en blij zelfstandig ondernemen’.
Zelf heb ik moeite met het stellen van prioriteiten, alles lijkt even belangrijk te zijn. Daardoor is het voor mij lastig om te plannen. Daarbij ben ik ook nog superongeduldig. Alle ideeën die ik heb, moeten vooral gisteren al in de wereld neergezet zijn.
Sinds kort werk ik met een planbord, bevestigd aan de wand, waar ik met gekleurde postit-notes en magneetjes alle to-do-lijstjes van mijn verschillende ideeën over een heel jaar heb uitgezet. Door dat lijfelijk te doen en het grondig te bestuderen, komt bij mij dan vanzelf het besef dat sommige maanden wel erg vol zitten en ik het anders, minder belastend voor mezelf kan maken.
En ondertussen ontstaat er iets grappigs: alles wat op het planbord staat, wordt opeens ‘als vanzelf’ gerealiseerd. Niet altijd in de voorspelde maand, maar het gebeurt wel. Het stellen van een doel is heel krachtig voor het realiseren van alle kleine stapjes die nodig zijn om dat doel te bereiken. Sommige zaken lossen zich vanzelf op, bij andere zaken krijg ik hulp van anderen en andere taken verplaats ik een maand verder omdat ik er niet aan toegekomen ben.
Een inspiratiemoment voor mij was in de opleiding tot Creatiecoach bij Marinus Knoope, de uitspraak dat het plannen van een agenda vol afspraken het voorspellen van je toekomst is. Gevoed met een dosis emotie, hoe jij je voelt als je het gerealiseerd hebt, geeft kracht aan de voorspelling.
Wil je me laten weten of deze post van mij jou weer verder geholpen heeft?
Hoi Marja,
Gaaf om te horen hoe je een verschil maakt en leuk dat je een reactie hebt achtergelaten! Ik kan mij goed vinden in de uitdagingen die je omschrijft. Zo’n planningsboard is inderdaad handig, vooral omdat je het visueel maakt merk ik. Wat je hier zegt kan ik mij enorm goed in vinden:
”Zelf heb ik moeite met het stellen van prioriteiten, alles lijkt even belangrijk te zijn. Daardoor is het voor mij lastig om te plannen. Daarbij ben ik ook nog superongeduldig. Alle ideeën die ik heb, moeten vooral gisteren al in de wereld neergezet zijn.”
Een planboard lijkt mij handig inderdaad hiervoor alleen kan je die niet meenemen en ik werk veel buiten de deur. Ik had ook moeite met plannen en prioriteiten en volg daarom een ADHD training. De grootste TakeAway die ik van die training heb is het gebruiken van een agenda. Zelf heb ik een digitale agenda op mijn mac en iphone die mij reminders sturen wat ik erg handig vind. Ik zorg dat alle dingen van mijn to-do lijstje ook in mijn agenda staan. Zo krijg ik de dingen op mijn to-do lijst ook écht gedaan en staan ze niet alleen maar op losse blaadjes door het hele huis. 😉 Ik merk dat als je een to do ding opschrijft je eigenlijk meteen moet bedenken wanneer je écht tijd hebt/kunt maken om het uit te voeren. Dan zijn de kans van slagen bij mij het hoogste.
De uitspraak: ”dat het plannen van een agenda vol afspraken het voorspellen van je toekomst is. Gevoed met een dosis emotie, hoe jij je voelt als je het gerealiseerd hebt, geeft kracht aan de voorspelling.” heeft mij ook zeker aan het denken gezet!
Verder ben ik ook heel benieuwd naar je boek Vrij en blij Zelfstandig Ondernemen dat ik zag op je site: http://www.suxeed.nl/boek/
Waar is het boek/ebook verkrijgbaar?
Ik kijk uit weer naar je reactie!
Hoi Pim,
Ik word helemaal blij van je reactie op mijn post!
Ik begrijp zeker dat het meenemen van een fysiek planbord lastig is als je zoveel weg bent.
Dan is een goede software app natuurlijk veel handiger. Welke software gebruik jij daarvoor?
Zelf ben ik ook veel onderweg maar het inhoudelijke werk op mijn planbord doe ik vooral thuis.
Ik neem vaak een foto van het planbord op mijn smartphone mee om die erbij te houden als ik concrete afspraken met anderen maak voor het realiseren van grotere taken, zoals het schrijven van cursusmaterialen e.d.. Daarnaast werk ik met een Google-agenda met blokken met kleuren om het overzichtelijk te houden.
Waar ik nog moeite mee heb, is om mijn dagelijkse/wekelijkse Google-agenda te stroomlijnen met mijn planbord. En om de hoeveelheid mails waarop een reactie gewenst is, beperkt te houden. Dit bouwt zich vaak op tot gemiddeld 70-100 kleine actiepuntjes die in een mapje Bellen/doen in mijn mailbox staan. Ik reageer voornamelijk heel impulsief op die acties en heb dan de neiging om die prioriteit te geven tegenover het grotere geheel. Het vragen van uitstel aan de ander vind ik ook lastig. Terwijl die ander er geen moeite mee heeft, die gedachte zit alleen in mijn eigen overtuigingen.
Wat mij het meeste helpt, is het besef dat alle impulsen die ik krijg om ergens op te reageren, functioneel zijn. Sinds ik mijn impulsiviteit meer de ruimte geef, heb ik minder spanning en later zie ik dan dat het altijd iets heeft opgeleverd. Achter de schermen leveren ook die kleine acties een bijdrage aan het grotere geheel.
Als je op http://www.SuXeed.nl/boek klikt op de link BESTELLEN (rechtsboven de afbeeldingen) dan kom je in de webshop van mijn uitgever. Je kunt het boek ook bij elke boekhandel bestellen onder ISBN nummer 9789051797886.
Wil je mij laten weten wat het jou heeft opgeleverd aan inzichten, als je het boek hebt gelezen?
Zelf gebruik ik de Iphone app Any.DO. Verder gebruik ik een eigen ontwikkelde methode die ik hier uitleg: https://www.whysheid.nl/de-nummer-1-methode-die-succesvolle-ondernemers-gebruiken-voor-meer-succes/
Kleuren in mijn agenda werken voor mij ook goed inderdaad 🙂
In het boek een Werkweek van 4 Uur van Timothy Ferriss (mijn favoriete boek) geeft Tim Ferriss een aantal goede tips en hacks die ik gebruik. Een affiliatie link naar het boek zie je hier: http://www.bol.com/nl/s/boeken/zoekresultaten/Ntt/een wrkweek van 4 uur/sc/books_all/N/9 8293/index.html?_requestid=244467&Referrer=ADVNLPPce858f00cdbf929700fc150bbb000022923
Net zoals in het boek beperk ik het lezen van e-mail en dergelijk 1x a max. 2x per dag om 12:00 uur en 16:30 uur. In de ochtend begin ik dus niet met mijn email maar ga ik eerst werken aan hetgeen wat ik het meest belangrijk vind om gedaan te krijgen. Brendon Burchard geeft hier ook veel goede tips over!! (Check YouTube eens op ‘Brendon Burchard performance’ en dergelijke) 😀
Fijn dat impulsiviteit voor jou werkt. Helaas is dat voor mij momenteel helaas niet mogelijk maar ga ik ook eens proberen. Ik ga in ieder geval je boek lezen en laat je weten wat ik ervan vond! Hoor graag weer..
Onthoud dat e-mail niks anders is dan dingen die andere mensen willen dat jij doet. Ik raad
Twijfel een beetje of je de prioriteiten matrix goed hebt begrepen. Maar je gebruikt het in ieder geval om er je voordeel mee te doen, en dat lijkt me het belangrijkste!
Goed bezig Pim. Ga zo door 🙂
Hey Niels,
Ik ben erg benieuwd wat je bedoeld over de prioriteiten matrix. Ik hoor graag je feedback!! 😀
Ook al blijft het voor mij uitdagend om prioriteiten te stellen pluk ik er al zeker de vruchten van. Als je nog tips hebt hoor ik die dus graag!
Greets,
Pim
Het idee is dat je al je taken inventariseert. En indeelt in de vakken met belangrijk en urgent.
Alles wat niet belangrijk is wil je van af. Urgent of niet.
Goed punt! Dank. 🙂
Reacties!
Leuk om te volgen.
Lekker bezig koning
Thanks Chiel. Deze week had ik een week vrij genomen om aan mijn smoothie recepten ebook te knallen, ik ga als een raket en heb de 1e versie bijna af. Tof dat je me avonturen volgt! 😀
Wat een leuke blogs om te lezen! Ik word er helemaal enthousiast van. Ik ben degene die de eerste stap van het ‘ondernemen’ niet durf te zetten, vooral door de financiële druk die je krijgt. Op de manier zoals jij het aanpakt, vind ik geweldig! Gewoon proberen 1 klant te krijgen, dat is al een mijlpaal. Veel tips die ik kan gebruiken.
Groetjes!
Hey Leon, dank voor je comment en tof om te horen dat je ook enthousiast bent geworden. Heb je al een ondernemingsidee? Als je nog hulp zoekt bij het vinden van een leuk ondernemersidee dat bij je past dan kan je me altijd mailen. 🙂
[email protected]
Fijne dag.
Gr.
Pim