Pim Stigter - #LetsDoThis uitdaging

De uitdaging start nu en in 99 dagen tijd gaan we een eigen bedrijf opzetten dat een passief inkomen genereert. Vandaag is het dé dag dat we gaan beginnen, doe je ook mee? We starten met helemaal niets. We gaan op jacht naar een goed ondernemingsidee en zetten een product of service in de markt om zo een passief inkomen te gaan genereren. Het doel is bereikt als er minimaal één verkoop is gedaan met je nieuwe bedrijf, maar we gaan natuurlijk proberen om meer te verkopen. Alles over deze #LetsDoThis uitdaging en je eerste instructies lees je hier. Laten we snel aan de slag gaan..

Wat is de #LetsDoThis uitdaging precies?
De reden dat ik de #LetsDoThis uitdaging doe is omdat ik ervan droom om bedrijven te starten die passief geld genereren, maar bovenal ook omdat ik andere mensen wil helpen een bedrijf te starten dat passief geld genereert en hun dromen helpt verwezenlijken! Echter, ik vind dat ik daarvoor eerst zelf resultaten moet behalen voordat ik gekwalificeerd genoeg ben om anderen te kunnen helpen. In het verleden heb ik al wel een paar verschillende vormen van passieve en semi-passieve inkomsten verdient door topsport en mij enorm verdiept in hoe je dit het best kan doen. Ik heb echter nog nooit een product of service gecreëerd en in de markt gezet. Omdat dit de eerste keer is dat ik zoiets ga proberen vind ik het een gaaf idee om het hele proces van begin tot eind te documenteren en dit, volledig transparant!, te delen via de Whysheid.nl blog. Dat is dus wat ik ga doen, leren door te proberen en dat wil ik delen met jou. Om het nog leuker en leerzamer te maken vraag ik jou om ook een eigen bedrijfje te starten en de uitdaging  in 99 dagen te voltooien.

Oké klinkt leuk, maar hoe werkt de #LetsDoThis uitdaging precies?
Succesvolle ondernemers leerde mij al dat het maken en in de markt zetten van een informatieproduct een van de leukste en relatief makkelijkste manieren is om passief geld te verdienen. Dat ga ik dus doen, maar wat jijzelf gaat verkopen mag je natuurlijk zelf weten. Bij de #LetsDoThis uitdaging gaan we in ieder geval opzoek naar een behoefte in een (niche)markt. Het idee is om daar oplossingen voor te bieden. Zelf kies ik voor een verdienmodel met een informatieproduct. Als je je afvraagt waarom; eigenlijk gewoon omdat ik dit een interessant productsoort vind. Hoe jij het precies aanpakt maakt mij niet uit zolang het maar ethisch verantwoord is, je iets van waarde levert en mensen niet misleidt vind ik het goed. We gaan gebruik maken van strategieën en tools die ik van andere succesvolle ondernemers heb gekregen. Ook zal ik proberen je zoveel mogelijk aanwijzingen, instructies en tips te geven door de kennis die ik de afgelopen jaren heb opgedaan door mij te verdiepen in passief geld verdienen. Het proces dat we gaan doorlopen heb ik opgedeeld in negen stappen om het behapbaar te maken en die stappen licht ik verderop toe.

Wanneer gaan we beginnen en wat moet ik doen?
Vandaag zijn we begonnen, dus we beginnen nu! Omdat je als ondernemer jezelf heel makkelijk kunt verliezen in allerlei zogeheten ‘ook belangrijke’ dingen die je kunt doen voor je onderneming zullen we zo doelgericht mogelijk gaan werken om ons succeskansen te vergroten. Om ons niet teveel te laten afleiden door minder belangrijke zaken die er ook toe doen maar nu geen prioriteit hebben, concentreren we ons nu alleen op de allerbelangrijkste aspecten van het starten van een bedrijf. Dit zijn de negen belangrijkste stappen die we gaan doorlopen:

  1. Het vinden van een goed ondernemingsidee en het verrichten van een mini-marktonderzoek.
  2. Koers bepalen en plan ontwikkelen om het ondernemersidee te realiseren na succesvol experiment of test.
  3. Succeskansen optimaliseren door een experiment/test en bijsturen indien nodig.
  4. (Informatie)product of service ontwikkelen.
  5. Het opzetten van verkoopkanalen zoals bijvoorbeeld een webshop of website.
  6. Het bedrijf lanceren en automatiseren.
  7. Marketing.
  8. Je nieuwe product(en) verkopen.
  9. Bedrijf door blijven ontwikkelen.

Voor elke stap in het proces krijg je nieuwe informatie, tools, tips en instructies. Verderop in deze post vind je jouw eerste instructies. Je vragen en opmerkingen kun je altijd stellen in de comments onderaan de #LetsDoThis blogposts zoals deze. Zo kan ik en kunnen de andere mensen die de #LetsDoThis challenge doen elkaar helpen en van elkaar leren. Het word een spannend en gaaf avontuur en ik ben heel benieuwd naar wat er allemaal te gebeuren staat.

Weet wat je kunt verwachten!
Voordat we ook echt kunnen gaan beginnen wil ik (nogmaals) benadrukken wat je kan verwachtten van deze #LetsDoThis case-study die we gaan bouwen:

Ik ben geen expert of business-guru. Dat is juist de reden dat ik deze uitdaging doe; om ervaring op te doen. Ik heb nooit beweerd dat ik een goede ondernemer ben en dat ik precies zou weten hoe je passief geld verdient. Ik kan goed leren door dingen te proberen, en dat is precies wat we bij de #LetsDoThis uitdaging gaan doen. Natuurlijk zal ik  fouten maken en misschien word het bedrijfje wel een flop. Dat kan allemaal gebeuren en hoort bij het proces van ondernemen. Natuurlijk doe ik mijn uiterste best om niet te falen maar als dat wel gebeurt dan zal ik ervan leren en het meenemen om het de volgende keer beter te doen. Net als in de sport zal ik met vallen en opstaan doorzetten totdat ik succes heb bereikt. Verder, ik zal bij de #LetsDoThis uitdaging niks verbergen. Alles wat ik mee maak in dit proces zal je kunnen lezen hier op de Whysheid blog. Dat maakt mij en het ondernemersidee wat ik ga uitvoeren kwetsbaar maar daar kies ik bewust voor omdat ik denk dat het mij meer goeds op zal leveren dan kwaad zal doen. Houdt wel in gedachte dat wat voor mij werkt, niet persé voor een ander hoeft te werken. Wees dus geen copy-cat, daar houdt niemand van. Gebruik je eigen fantasie en maak van jou bedrijfje echt iets dat authentiek is.

Daarbij, het vinden van een goed ondernemersidee of andere stappen in het proces kunnen soms wel weken, maanden of jaren duren. Ik wil je daarom vragen om dingen niet teveel te ‘overdenken’ en gewoon een keuze te maken en dan kijken wat wel of niet werkt voor jou. Te lang piekeren is stilstaan en levert je niks op behalve hoofdpijn, trust me. Probeer gewoon iets uit, maak een keuze en hou je aan die keuze. Als je keuze niet blijkt te werken leer er dan van en kies voor wat anders en probeer dat. De #LetsDoThis uitdaging is vooral bedoelt om te leren van het proces en is nog belangrijker dan passief geld verdienen. Ook als je achterop raakt, raak dan niet in de stress. Neem de tijd die je nodig hebt om naar de volgende stap te gaan en dan zien we je daar. 🙂

Ik heb nu al gemerkt dat het starten van een eigen bedrijf en alles documenteren veel werk is. Omdat ik ook maar een mens ben en toch een continue content-flow wil kunnen blijven leveren heb ik alvast een klein beetje vooruit gewerkt zodat er geen lange stiltes op de blog komen te vallen als we ons moeten gaan focussen op langdurende taken zoals het creëren van een product of website. Ik heb dus een kleine voorsprong genomen waardoor het kan zijn dat ik sommigen dingen die ik over één of twee weken post pasgeleden heb gedaan. Ik zal snel op gelijke hoogte of achterstand komen omdat ik veel content moet produceren voor deze uitdaging.

Verder wil ik niet te ver vooruit gaan plannen. Ik wil mij vooral gaan richtten op de eerst volgende stap in het proces en de rest zien we wel als het komt.

Oké, oké duidelijk! Maar hoe kan je deelnemen aan de #LetsDoThis uitdaging?
Deelnemen is gratis en je kan meteen beginnen. Om er zeker van te zijn dat je geen updates en instructies mist kun je het best hieronder je naam en e-mailadres invullen om je aan te melden voor Whysheid updates als je dat niet al een keer gedaan had. Je ontvangt meteen ook gratis de Whysheid Toolgids met de meest gebruikte tools door succesvolle ondernemers. Vul hier je gegevens in:
[newsletter]

Het enige dat je verder nodig hebt is een internetverbinding en een computer, that’s it.
Hè hè, dat waren de formaliteiten. Dan kunnen we nu eindelijk écht beginnen!

Klaar voor de start… AF!

We gaan beginnen met:

– tromgeroffel –

Het vinden van een goed ondernemingsidee en het verrichten van een mini-marktonderzoek!
Het belangrijkste bij het starten van een eigen bedrijf is het vinden van een goed ondernemersidee want hiermee valt of staat een bedrijf. We gaan dus als eerst opzoek naar een goed idee en de volgende keer gaan we dit idee testen. De grote vraag is natuurlijk, hoe doe je dat, een goed idee vinden? Ga je bijvoorbeeld eerst opzoek naar een doelgroep of een (niche)markt of kun je beter eerst opzoek gaan naar een ondernemersidee? Welke van beide je als eerst vindt maakt eigenlijk niet zoveel uit. Wel heb je in ieder geval beide nodig om een bedrijf succesvol te kunnen laten zijn.

Soms heb je een briljant idee en weet je daarbij de juiste doelgroep/markt te vinden. Soms reikt een bepaalde doelgroep/markt een probleem aan (lees potentieel ondernemersidee) waardoor de oplossing (lees: product) je al in gedachte schiet. Dit zijn de twee methodes om een ondernemers idee te vinden die ik ken:

Methode 1 – ondernemersideeën door middel van een doelgroep of (niche)markt
Als je al weet welke met welke doelgroep of soort niche je aan de slag wilt gaan dan je hoeft alleen nog maar precies te weten wat die mensen willen (welke behoefte zij hebben) en dat vervolgens aan hen leveren. Dit kan bijvoorbeeld goed als je al een skill/expertise hebt betreffende een bepaald onderwerp waarbij je een ondernemersidee kunt bouwen door goede vragen te stellen aan de doelgroep.

Wat is een niche?
Een niche is  een specifiek marktdeel, ook wel marktsegment genoemd. Analoge fotografie, dames hockey en oldtimer Kevers kunnen voorbeelden zijn van een niche of niche markt. 

Doordat ik mijn hele leven fanatiek heb gesnowboard weet ik bijna alles over de niche freestyle snowboarden. Door bijvoorbeeld in gesprek te gaan met freestyle snowboarders (de niche of de doelgroep) en door te vragen naar hun problemen/uitdagingen (opzoek gaan naar hun behoeftes), kan ik in drie tot vijf keer doorvragen tot de kern van hun probleem komen. Daardoor kan ik de exacte behoefte van hen achterhalen en daar een oplossing voor bedenken. Als je dit soort vragen stelt zul je merken dat zodra die persoon zijn problemen en uitdagingen met je deelt, je direct begint met het bedenken van oplossingen. Deze oplossingen kunnen de probleem oplossers (producten) zijn.

Deze methode is zeer krachtig om goede ideeën te vinden en heb ik geleerd van Dane Maxwell. Tijdens de SPI podcast #46 onthuld hij deze aanpak (duur: 01:15 uur) in de Smart Passive Income podcast show van Pat Flynn. Ik raad het ten zeerste aan om deze podcast aflevering te beluisteren.

Zelf heb ik het geoefend door met mensen die ik sprak doelgerichte vragen te stellen als:
– Wat is het lastigst of vervelendst van je werk/hobby/dieet/etc.
– Waarom vind je het zo lastig/vervelend?
– Heb je daar al iets voor geprobeerd of een oplossing voor gevonden?

De grap is dat het erg leuk is om te doen en mensen waarderen je meer omdat je oprechte en geïnteresseerde vragen stelt. Door dit toe te passen krijg ik meer goede ideeën dan ik zou kunnen uitvoeren en leer ik mensen ook nog eens beter kennen. Een win-win situatie dus! Let wel op dat je niet te lang door blijft vragen want dat vinden de meeste mensen namelijk irritant. 😉

Methode 2 – ideeën en behoeftes vinden door middel van sleutelwoorden onderzoek (keyword research)
Als je ondernemersideeën zoekt dan kun je dit super goed doen door middel van sleutelwoorden onderzoek (ook wel keyword research genoemd). Bij keyword research zoek je naar woorden die mensen invoeren op zoekmachines, zoals bijvoorbeeld Google, en kijk je waar er veel vraag is van de zoekers maar waar weinig/slecht aanbod van is.

Zo doe je keyword research:
A) Ga naar de Google Keyword Planner website en maak een gratis account aan voor Google Adwords of login als je een account hebt. Klik dan op: ‘Search for new keyword and ad group ideas’. Hieronder staat een afbeelding met een voorbeeld waarop je moet klikken.

Google Keyword Planner Search For New Keyword

B) Dan zie je als het goed is een nieuw scherm tevoorschijn komen en vul je een sleutelwoord in waar je op wilt zoeken. Zelf heb ik gekozen om te gaan zoeken op smoothies dus voer ik het sleutelwoord ‘smoothie’ in. Vul zelf verder in wat voor jou van toepassing is om gericht te kunnen zoeken naar wat voor informatie voor jou relevant is. Ik wil alleen zoeken in heel Nederland, op Nederlandstalige mensen die zoeken naar smoothies. Ik heb bij dit zoekwoord geen negatieve zoekwoorden. Negatieve sleutelwoorden gebruik je alleen als je bepaalde woorden niet wilt onderzoeken. Stel dat je bijvoorbeeld het sleutelwoord ‘snowboarden’ zou onderzoeken en je wilt helemaal geen resultaten ontvangen over ‘skiën’ dan kun je bijvoorbeeld skiën invullen als negatief sleutelwoord. Alles wat niet relevant is vul je niet in en klik dan op de knop: ‘get ideas’.

Screen Shot 2014-03-19 at 11.01.01

C) Als het goed is krijg je nu de resultaten van het sleutelwoord dat je onderzoekt. De meningen zijn erg verdeeld over wat een goed sleutelwoord is en wat niet. Zelf vind ik twee dingen belangrijk. Hoe vaak er op een sleutelwoord gezocht wordt (Avg. monthly searches) en hoeveel concurrentie het sleutelwoord (Competition) heeft. Met andere woorden, ik wil alleen weten: is de interesse groot genoeg voor dit sleutelwoord en voor deze niche en is deze markt/niche niet al helemaal overgenomen. Als je meer woorden wilt bedenken dan kun je bijvoorbeeld gebruik maken van Ubersuggest.org waarmee je suggesties krijgt voor meer zoekwoorden die je kunt kopiëren/plakken in de Keyword Planner tool die we gebruiken voor dit sleutelwoorden onderzoek.

Screen Shot 2014-03-19 at 11.06.48

D) Als je op een woord klikt, zoals op  de blauwe woorden op de bovenstaande foto, dan word je doorgeleid naar een pagina met meer specifieke woorden en kun je precies zien op welke woorden het meest gezocht wordt in Google. Dat ziet er dan weer uit als op de foto hieronder. Deze woorden kun je goed gebruiken door daar omheen producten of content te creëren om gevonden te worden in Google en zo dus bezoekers en klanten te trekken.

Screen Shot 2014-03-19 at 11.13.56

E) Ik ben voor nu tevreden met het sleutelwoord ‘Smoothie’ want het ligt dicht bij mijn interesse en ik weet er nog niet veel vanaf. Ik vind het een leuk onderwerp waar ik meer over wil weten omdat ik zelf al een hele tijd goede manieren zoek om gezonder en bewust te leven en omdat ik smoothies heerlijk vind. Verder is er heel weinig concurrentie en genoeg interesse in smoothies. Ik heb daarom besloten om verder onderzoek te verrichten en te ‘Googlen‘ op ‘Smoothie’.  Daarvan zie je de resultaten hieronder. Er komen maar twee specifieke smoothie websites naar voren waarvan ik vind (door nader onderzoek) dat ze weinig waardevolle kwalitatief goede informatie en inspiratie bieden.

Screen Shot 2014-03-19 at 11.23.06

Conclusie
Ik weet nu zeker dat ik ‘iets’ ga doen met smoothies maar wat weet ik nog niet. Ik ga nu bedenken en onderzoeken welke uitdagingen en problemen mensen hebben die met smoothies te maken hebben. Daarover vertel ik alles in mijn volgende blogpost. Voor nu is het aan jou de beurt om ook een markt/doelgroep/niche te gaan zoeken die bij je past. Maak gebruik van bovenstaande methodes en ga door totdat je iets vindt dat de potentie heeft een goed ondernemingsidee te zijn.

Veel succes toegewenst bij de zoektocht, vergeet niet om te genieten van de weg naar succes en laat me vooral weten in de comments hoe het met jou bedrijfje gaat. 

Bij de volgende #LetsDoThis update gaan we: 
De koers bepalen en een plan ontwikkelen om het ondernemersidee te realiseren door middel van een spannend (althans dat vind ik) experiment!

Bronnen en links in deze blogpost:
– SPI podcast #046 met Dane Maxwell gehost door Pat Flynn
– Google.nl
– Google Adwords: Keyword Planner
– Ubersuggest.org

TIP!
Veel mensen vinden het lastig om ideeën te bedenken, heb je hier ook last van? Kijk dan eens naar mijn blogpost: Hoe je meer goede ideeën vindt dan je kunt uitvoeren!.

Pim Stigter reisde de wereld over als pro snowboarder en woont nu samen met zijn vriendin in Scheveningen waar hij Whysheid.nl heeft opgericht.

Pim is gepassioneerd (online) marketeer, houdt van ondernemen, lifestyle design en passief geld verdienen. Hij helpt mensen hun dromen verwezenlijken door middel van ondernemen.

Het liefst houdt hij zich bezig met het tot leven brengen van ondernemersideeën.

Whysheid.nl is de beste bron voor passief geld verdienen en slim ondernemen.

Je vind hier de best-practices, case study’s, stools, strategiën, het laatste nieuws over SEO/marketing/growth hacking/etc. en je ontmoet hier gelijkgestemde mensen die passief geld verdienen en doen wat ze leuk vinden.

Voeg Pim op Twitter toe | of stuur hem een e-mail

Facebook Twitter LinkedIn 

Vind je het leuk wat je hebt gelezen en wil je passief geld verdienen?

Pim StigterZo ja, vul dan je e-mailadres in en krijg voortaan nieuwe blogposts via e-mail. Je ontvangt meteen gratis tips en strategieën over passief geld verdienen en de Whysheid Toolgids met: 'De 7 Beste Tools voor Online Ondernemers'. Begin nu, vul hieronder je e-mailadres in en druk op de oranje knop.