In deze video verteld Eelco de Boer over; Hoe word je succesvol ondernemer.

Wie is Eelco de Boer en wat doet hij zoal?

Eelco de Boer is één van Nederlands meest succesvolle internet ondernemers. Eelco de BoerHij was al van begin af aan erbij met het internet en het online ondernemen toen het sterk in opkomst was. En nog steeds is hij ieder jaar nog meer aan het rocken!

Hou je van internet ondernemen dan kan je eigenlijk niet om Eelco heen. Eelco de Boer is oprichter van maar liefst zes succesvolle internet ondernemingen en helpt ieder jaar duizenden ondernemers over de hele wereld om succesvol te worden.

Via zijn podcast, boeken, seminars, webinars, blog en nog veel meer deelt hij superwaardevolle content over online ondernemen om ondernemers zoals jij en ik succesvol(ler) te maken. Ook is hij oprichter van PayPro, één van Nederlands beterere affiliate marketing netwerken waarmee je nu direct producten kunt verkopen tegen commissies van 50%+!

Eelco de Boer: Hoe word je succesvol ondernemer – Whysheid Vidcast 1

In deze eerste Whysheid Vidcast deelt onze gast Eelco de Boer zijn meest waardevolle tips over:

Hoe word je succesvol ondernemer.

Zelf vind ik dat Eelco enorm waardevolle inzichten deelt waarmee je direct aan de slag kunt gaan dus pak pen en papier want je wilt zeker aantekeningen gaan maken!

Like, share, tweet deze video en laat een reactie achter onderaan deze pagina in de comments.

Links en tools die benoemd zijn in deze Whysheid Vidcast

PayPro.nl

Webchamp

IMU

Enormail

Luondo

Winst.nl

Mijn ochtendroutine

42 Facebook Tips Webinar

Transcript van Whysheid Vidcast #1 met Eelco de Boer

Pim Stigter: Hey! Je kijkt naar Pim Stigter van Whysheid.nl waar het allemaal gaat over slim ondernemen, de ideale levensstijl creëren en passief geld verdienen. Welkom bij mijn allereerste vidcast. Vandaag heb ik een hele bijzondere gast, namelijk: Eelco de Boer. Eelco de Boer is zeer succesvol internet ondernemer, heeft verschillende soorten bedrijven opgericht, maar is ook vooral bezig met het ontwikkelen van andere ondernemers en hun te helpen het uiterste uit hun business te halen. Afgelopen week heb ik het interview gedaan met Eelco en ik denk dat er heel veel waardevolle content in zit en dingen waar je direct mee aan de slag kunt gaan. Ik heb veel vragen kunnen stellen over wat hij denkt dat nou eigenlijk een verschil uit maakt. Hij heeft echt met duizenden ondernemers over de hele wereld samengewerkt dus ik denk dat het zeker interessant is om even een notitieblok erbij te gaan pakken want er zitten echt hele waardevolle inzichten in die je direct toe kunt passen in je bedrijf. Ik heb zelf enorm genoten van het maken van dit interview en ik denk dat je het zelf ook geweldig gaat vinden! Ik ga meteen het interview in en laat ook zeker een reactie achter in de comments en like of share deze video en laat zeker even weten wat je er van vindt.

Pim Stigter: Eelco, voor dat we beginnen aan het interview. Kun je eerst kort vertellen aan de mensen die nog niet weten wie je bent over hoe ondernemen bij jou op het pad is gekomen en wat je tegenwoordig zoal allemaal doet?

Eelco de Boer: Ja, zolang als ik mij kan herinneren voel ik mij ook al ondernemer. Ik heb geen ondernemende achtergrond of geen andere ondernemers om mij heen gehad. Mijn ouders zaten in de zorg en ik woonde in Friesland in een dorp waar de grootste ondernemer een supermarkt was. Het zit dus gewoon in mijn systeem en van jongs af aan was ik al aan het handelen en later in het jaar 2000 ben ik begonnen met het verkopen van Lp’s via het internet en dat is een beetje mijn redding geweest zeg maar. Vanuit daar ben ik steeds verder gaan bouwen en bouwen. Nu 16 jaar later heb ik zes bedrijven waaronder andere PayPro, Webchamp, IMU, Enormail, Luondo en Winst.nl. Naar Winst.nl gaat het meeste van mijn tijd en focus naar toe omdat ik daar werk echt primair met ondernemers en omdat ik zelf echt een ondernemer ben en ook een goed idee heb van hoe ik ondernemers kan helpen is het ook wel echt waas mijn passie ligt en waar ik fantastisch bent, euh vind! Daarnaast investeer ik nog in een aantal concepten.

Pim Stigter: Oké tof, dus ook wel echt andere ondernemers verder helpen.

Eelco de Boer: Ja, de afgelopen tien jaar help ik ondernemers via het internet om succesvol te worden en de afgelopen jaren help ik mensen zoals ik zelf zeg van bouwvakker naar architect. Dus hoe mensen meer vrije tijd kunnen krijgen, meer een business kunnen hebben die ze kunnen aanpassen naar hun lifestyle en echt een droom bedrijf kunnen gaan creëren.

Pim Stigter: Ja echt super tof. Zo schreef je het ook in je boek Winst.nl zoals ik heb gelezen en ook heel herkenbaar voor mijzelf wel. Ik heb ook een vraag gesteld aan de lezers van Whysheid. Ik heb namelijk een paar vragen gesteld aan hun wat zijn van jou, Eelco de Boer willen weten. De meest gestelde vraag die ik toen heb gekregen is: Wat is jouw geheim voor succes? Ik denk dat die vraag word gesteld omdat je natuurlijk zelf al meerdere malen succesvol bent geworden en ook andere mensen helpt om succesvol te zijn. In ieder geval Jesper Schram en Natasha Smit stelde deze vraag. Ik weet niet of er echt een succesformule is om succesvol te worden, maar misschien dat je daar iets over kan vertellen?

Eelco de Boer: Ja, het is in principe een goede vraag, maar ook wel een hele brede vraag want één van de dingen die ik heb geleerd de afgelopen jaren is dat elke ondernemer en onderneming compleet anders is. Ik denk dat de sleutel tot succes is: Om een businessmodel te bedenken waarin je continu kan zijn wie je bent. Ik noem dat ook wel doen wie je bent. Dus dat je ook wel activiteiten leveren waarin je uniek sterk in bent en waarmee jee je kunt onderscheiden en ook gewoon goede omzetten kunt draaien en op het moment dat je die code kunt kraken en de business kunt vinden die past bij wie jij echt bent als persoon dan ben je de hele dag bezig met toffe dingen omdat je er gewoon goed in bent en je verdient er ook nog een keer veel geld mee en op die manier heb je de code dan wel echt gekraakt.

Pim Stigter: Ja precies. Wat het gene dan is wat je precies qua ondernemen je dan doet dat maakt niet zoveel uit zolang het maar dichtbij jouzelf ligt bedoel je?

Eelco de Boer: “Als je elke dag de dingen mag doen die je leuk vind om te doen en waar je ook aanleg voor hebt en goed in bent. Als je daarnaast marketing en sales goed gaat begrijpen en strategie ook dan hoef je eigenlijk voor de rest van je leven geen zorgen meer te maken.”

Pim Stigter: Een heel mooi advies denk ik, goede dingen. Voor de mensen die nu nog opzoek zijn om een bedrijf te starten en denken van oké ik wil wel gaan ondernemen, maar ik ben er nog niet precies achter wat ik nou helemaal wil gaan doen. Ik zie dat heel veel mensen op zoek zijn naar ideeën die veel geld opleveren, maar niet perse heel dichtbij hun staan. Ik weet niet of je die ervaring deelt maar sommigen mensen zijn ook heel erg opzoek naar hoe kan ik van mijn hobby of passie een onderneming starten. Wat zou jou advies zijn voor mensen over, hoe kan je hier het beste mee beginnen.

Eelco de Boer: Ik neig een beetje naar beiden. Dus stap 1, vind iets wat dichtbij jezelf staat zoals ik dat zelf noem: hoe je poen met je passie kunt verdienen. En het andere advies is, kijk waar het geld word verdient en ga daar in die markt zitten. Mijn ervaring is dat bij de meeste mensen het hun niet lukt om geld te verdienen in een markt als ze er niks aan vinden. Dus dat is per definitie al een lastige, maar het is ook niet zo dat wanneer je van ik noem maar iets, breien houdt, dat je dan financieel onafhankelijk gaat worden, word ook lastig zeg maar. Het is mijn ervaring over het algemeen dat je in een markt kunt stappen waar je passie daadwerkelijk ligt wat je leuk vind om te doen en je ondertussen ontwikkeld in marketing, sales en business dan heb je de juiste code gekraakt. Ik zou het niet kunnen om in een markt te stappen waar het puur om het geld gaat en dan elke dag maar weer werken in een markt die ik niet leuk vind en dingen moet doen die ik niet leuk vind om te doen als het puur om de centen gaat. De waarheid zit hem ergens midden in denk ik en in mijn visie ontwikkel je je altijd in marketing, sales en ondernemerschap en vind een markt waar je passie ligt en dan blijf je ontwikkelen en committeer om daar echt succesvol in te worden en dan moet het als je een beetje goede ondernemer word het over het algemeen wel goed gaan komen.

Pim Stigter: Ik vind het hele goede adviezen. Persoonlijk merk ik heel erg met ondernemen dat je duizend dingen aan je onder kunt doen die je onderneming verder zal helpen. Met daarbij; in verschillende stadia zijn andere dingen weer belangrijk. Zelf voel ik mij weleens overspoeld en zie ik door de bomen het bos niet meer door de snelle ontwikkelingen van internet ondernemen en de technologie die je allemaal moet doen. Welke dingen vind jij het belangrijkste om op te focussen voor je onderneming ongeacht in welk stadia je zit met je onderneming? Met andere woorden, waar zou je 80% van je tijd op moeten focussen en tijd in stoppen?

Eelco de Boer: Ik zeg dat je moet focussen op 3 dingen. Dus kijk wat op dit moment al in je business werkt. Je zult ongetwijfeld al een aantal dingen in je business hebben die goed voor je hebben gewerkt en kies daarvan 3 dingen uit en doe die voor 80% van je tijd. Als die 3 dingen goed voor je hebben gewerkt dan zullen die dingen ook 80% van je tijd goed voor je werken. Ik ben onlangs weer papa geworden, mijn zoon is op dit moment 8 weken oud.

Pim Stigter: Oh wat gaaf! Gefeliciteerd.

Eelco de Boer: Ja dat is echt heel cool. Dank je wel, dank je wel. En als je kijkt naar mijn afgelopen 3 maanden heb ik beperkt de tijd gehad omdat ik veel thuis was, ik ben nog naar Amerika geweest tussendoor. Ook mijn energie niveau ligt net wat lager omdat je wat kortere nachten hebt. Voordat ik weer papa werd deed ik weer 12 dingen en tijdens die afgelopen 3 maanden heb ik mij gefocust op maar drie dingen omdat ik gewoon simpelweg niet meer tijd had. Ik heb het beste kwartaal gedraaid van afgelopen jaar omdat ik mij puur heb gefocust op de dingen die voor mij het beste werken bij de Winst.nl business. Ik zou voor jezelf bepalen welke dingen simpelweg al werken in je business en gebruik dat om het grootste gedeelte van je tijd te doen en daarnaast als je nog tijd en energie over hebt, kijk dan pas of er nog meer opportunities of kansen op je pad komen. Laat je niet al teveel afleiden. De key is, ik coach een groep ondernemers dat heet de Latverhogers. Het enige wat ik met hun doe is kijken wat werkt al in je business en hoe kun je dat meer opschalen. En dit vinden wij lastig. Veel ondernemers die stellen zich eigenlijk als een soort kind op. Ze spelen daar even met wat speelgoed. Dan zijn ze daar uitgespeeld dan gaan ze weer ergens anders even spelen. Dan zijn ze uitgespeeld en gaan ze weer wat anders doen. De key tot succes is absoluut; is het kijken van wat werkt het best in je business en dat gewoon veel meer in veel vaker doen!

Pim Stigter: Ik denk dat dit echt superwaardevolle informatie is en ook grappig om te zien dat op het moment dat je minder bent gaan doen en meer bent gaan focussen dat je eigenlijk nog meer resultaat bent gaan behalen.

Eelco de Boer: Dat is altijd zo en het is ook zo jammer want het is zo leuk om van alles en nog wat te doen. Het is mijn ervaring dat elke keer dat ik weer terug ga en ga doen, dat de omzet toe neemt, dat het bedrijf rustiger word, dat er meer ritme in het bedrijf komt en ikzelf rustiger word. Dat er meer cashflow en dat er meer vrijheid is en dat hoe meer dingen je verzint en hoe meer dingen je erbij bedenkt en dat is natuurlijk een trekje van een ondernemer. Hoe rommeliger het word en hoe meer stress er in een organisatie komt.

Pim Stigter: Oké, oké. Stel nou dat je hiermee aan de slag wilt gaan. Ik noemde het net al even als je deze bovenstaande keuzes maakt en ook gaat doen. Zelf geef je ook al aan dat je keuzes moet maken en efficiënt met je tijd moet omgaan. Heb je bepaalde tools of middelen die je ervoor zorgen dat je gefocust werkt, zoveel mogelijk gedaan krijgt zonder dat je continu het gevoel hebt dat je op je tenen loopt of dat het stress oplevert?

Eelco de Boer: Ja, ik heb één strategie die 99% van de mensen die dit nu lezen of luisteren nooit zal gaan toepassen, maar wat je letterlijk gewoon honderden procenten gewoon productiever kan maken en dat is om je internet uit te zetten. Dus echt fysiek op je laptop of je telefoon je internet uit te zetten en meerdere uren volledig gefocust je werk te doen. Dus als je bijvoorbeeld als je in de informatie marketing, marketingmateriaal wilt maken of je wilt content creëren, door simpelweg het internet uit te zetten ben je 10x rustiger en productiever en ook veel relaxter. Dus dat is stap 1. Stap 2 is echt duidelijke regels voor je zelf stellen van wat wel en wat niet. Ik heb hele duidelijke weekstructuren, want ik ben ook die creatieve ondernemer. Ik heb ook 100 ideeën op een dag. De wereld komt ook op mij af met me Facebook en me Twitter en dit en dat, alleen ik werk veel aan mijn agenda. Ik neem dus echt veel tijd om aan mijn agenda te werken om niet teveel afgeleid te worden. Voor mij is het heel simpel. Elke dag deel ik op in 3 dagdelen. Het is heel simpel, ochtend, middag en avond. Ochtend is geen afspraak, dus 0. Eind van de ochtend is altijd trainen met een trainer. Middag is 2 a 3 keer in de week vol met afspraken. En avond is altijd vrij. Avond is voor mij altijd de 3 F’en: Friends, Fun and Family. Mijn bedrijven moeten gerund worden in dat rooster en als dat niet lukt dan moet ik mijn business aanpassen.

Pim Stigter: Oké, en is het dan ook altijd dat je in de ochtend je content produceert?

Eelco de Boer: Ja, vaak wel ja. In de ochtend heb ik meestal mijn internet uit staan. Dan zit ik in een rustige ruimte waarin ik niet gestoord kan worden. Ik heb dan mijn internet dus uitstaan, ik heb meditatieve muziek opstaan en dan komen de ideeën vanzelf wel en word ik uiteindelijk echt extreem productief. Maar nogmaals, dat lukt mij alleen als het internet uitstaat. Als het internet aan staat dan heb ik allemaal nieuwe ideeën, dan lees ik alles en check ik alles, maar dan ben ik aan het consumeren in plaats van aan het produceren. Ik denk dat als je de switch kunt maken van consumeren naar produceren dat je een mega stap maakt richting succes.

Pim Stigter: Precies. Ik denk dat voor veel mensen dat ze dit eigenlijk wel zouden willen toepassen, maar dat het in de praktijk misschien lastig is om zo’n stap te maken daarin. Hoe is dat voor jou gegaan of andere ondernemers om jou heen die deze transitie willen maken? Dus van ik wil dit met een lange termijnvisie wil ik dit gaan aanpakken dat is toch best een ommezwaai. Is dat iets wat je heel moeilijk vind om te doen of zie je dat dat moeilijk is voor ondernemers? Of moet je dat tijd geven of hoe gaat dat?

Eelco de Boer: Stap 1 is dat je moet ervaren dat de wereld niet vergaat op het moment dat je offline bent. Dus op het moment dat je in het vliegtuig stapt en je zit 3 uur, 6 uur of 9 uur in het vliegtuig en vervolgens check je je mail box en het is allemaal nog prima. Dat zal het bewijs zijn dat de wereld niet vergaat op het moment dat je even offline bent. Je zult dus letterlijk het bewijs moeten hebben dat het allemaal nog prima is op het moment dat je even offline bent. Op het moment dat de wereld vergaat op het moment dat je offline bent dan werkt je business natuurlijk voor geen meter en dan zul je daarin stappen moeten gaan zetten. Het punt is, is dat het niet makkelijk is. Wij zijn namelijk zo geconditioneerd in een ‘afgeleiden’ staat te leven, dus we zijn zo connected met het internet waardoor we disconnected zijn met het echte pure leven en onze creativiteit. Dus alles schreeuwt in je systeem om die connectie weer te maken met het internet. Dus we zijn gewoon echt geconditioneerd voor die afleiding. Het is belangrijk om te beseffen dat het grootste gedeelte van de internet bedrijven en ook van alle internet ondernemers zal geen succes behalen. 80 of 90 procent nooit succes zal gaan behalen. Als je bij die 10 of 20 procent wilt horen zul je ook dingen moeten gaan doen die die andere 80 of 90 procent nooit zouden willen doen, of kunnen doen of gaan doen. In mijn optiek is één van de dingen veel meer focus creëren en veel minder laten afleiden door de waan van de dag. Het meest gevaarlijke is volgens mij meedoen in de waan van de dag.

Pim Stigter: Eigenlijk is het dan zoals je het nu schetst, lijkt ondernemen best wel op sport. Als je beter wilt zijn dan de rest, dan zul je daarin moeten aanpassen. Je vertelde net dat je zelf ook elke dag iets met sport doet, zijn dat dingen die je doet om het uiterste uit jezelf te halen en ook om je onderneming naar een hoger niveau te tillen?

Eelco de Boer: Voor mij is het absoluut om fysiek sterker en ook fitter te worden natuurlijk. Je gezondheid is het meest belangrijke bezit wat je hebt. Zonder je gezondheid heb je gewoon helemaal niks. Het tweede ding is ook als ondernemer zijnde en ook jij zult het weten, het houdt nooit op met ideeën en zorgen en inzichten en dat soort dingen en als je een goede sport beoefend waar je echt een uur, driekwartier of anderhalf uur waarin je echt je focus volledig moet behouden anders werkt dat gewoon niet, ik denk dat dat echt heel gezond is om elke dag gewoon even te resetten. Je merkt dat je mentaal ook veel scherper en sterker word op het moment dat je training aan het doen bent.

Pim Stigter: Juist, dat is ook wel de ervaring die ik ook heb en zijn er nog andere dingen die jij verder doet of aanraadt om in jezelf te investeren? Wat bijvoorbeeld een actueel onderwerp is en wat ik nu een tijd doe is een ochtendroutine. Is dat iets wat je doet of zijn er nog andere dingen en wat vind je daarvan?

Eelco de Boer: Ik vind dat een goede vraag en dat is meestal ook de vraag die ik stel als ik met een ondernemer zit van wat zijn je rituelen want als je iemand zijn rituelen kent dan kun je eigenlijk direct zien: zijn ze succesvol ja of nee? Als je aan iemand vraagt wat doen ze en ze zeggen ik doe maar wat dan weet je dat het resultaat ook dat resultaat zal zijn. Als je aan een ondernemer vraagt van joh wat zijn je rituelen en ze komen direct ook al aan met een aantal rituelen die hun successen geeft dan weet je eigenlijk ook direct dat hun business ook een stuk succesvoller is.

Pim Stigter: Oh, dat is wel een hele waardevolle tip!

Eelco de Boer: Ja, voor mij is dat; ik ben niet van heel veel kleine dingetjes. Dus niet van 13 rituelen in een dag. Ik ben van de grote lijnen dus voor mij is dat ook al aan gaf, mijn ochtend is mij heilig ik heb ook geen enkele afspraak in de ochtend staan. Nooit. Mijn enige afspraak is dus mijn trainen om 11:00 uur. Mijn ritueel is dus gewoon dat ik blanco ben in de ochtend en om 11:00 uur begin met trainen en dat is eigenlijk in grote lijnen ook al een ritueel. En ik zou mijzelf nog verder kunnen ontwikkelen in betere rituelen aanbrengen in de ochtend maar ik vind het ook fijn om niet direct allemaal kleine regeltjes te hebben, maar om gewoon lekker de dag te beginnen met zoals ik dat zelf wil.

Pim Stigter: Dat kan ik mij ook voorstellen.

Eelco de Boer: Ja en ik merk nu wel dat ik nu mijn dochter bijna 3 jaar is dat ik het wel fijn vind om in de ochtend inderdaad een bepaalde periode met mijn dochter te zijn en ook met mijn vrouw te zijn en met mijn zoon te zijn. Ik werk nu sinds een week ofzo en het gaat nergens over, maar dan ben ik aan het sporten met mijn dochter en dat duurt in totaal echt 2 minuten of zoiets maar dan doen we pushups en doen we squads en meditaties en er zit iets magisch in om ook fysieke beweging te doen met je kinderen en dat is al een fantastisch ritueel als ik dat er goed ingebakken krijg zeg maar.

Pim Stigter: Precies. Het lijkt mij fantastisch als je dat soort dingen met je dierbaren dat op die manier kunt delen met elkaar en samen kunt ervaren.

Eelco de Boer: En ja we maken het ook leuk! Het gaat helemaal niet om de uitvoering om de beweging maar het is voor haar, ze vraagt ernaar van joh wanneer gaan we weer sporten en daardoor krijgt zij ook uiteindelijk hopelijk ooit die associatie van het is leuk om te sporten en als ze geen zin heeft dan doen we het niet, want ik zal haar niet pushen om het te doen. Mijn dochter is bijna 3 jaar en om met haar te zitten en haar handen beet te houden en te gaan mediteren wat gewoon open, dicht is wat gewoon ogen dicht is en door een neus inademen en door een mond uit ademen is gewoon 8x of zo duurt misschien 14 seconden bewijze van spreken en ja dat is echt gewoon magisch. Als je het hebt over mooie rituelen dan vind ik dat een mooi ritueel.

Pim Stigter: Ah fantastisch. En om even bij die rituelen te blijven. Wat voor soort ritueel zou je dan aanraden. Want je kan van zoveel dingen een ritueel maken, maar wat voor ritueel vind je dan echt belangrijk?

Eelco de Boer: Om echt in grote lijnen je agenda goed in te plannen en daar geen uitzonderingen te maken. Dus om bijvoorbeeld te zeggen van oké ik heb een ochtend dagdeel, middag dagdeel en avond dagdeel en dat je daar je eigen rituelen gaat bepalen en je eigen rituelen in gaat drukken want mijn rituelen zijn weer anders dan die van iemand anders. Maar om echt goed na te denken van waar zou je het beste opgaan en daarop dat ook aan te passen. Ik heb zo bijvoorbeeld echt jarenlang over gedaan om hier achter te komen dat ik hier het beste op ga. Ik heb ook tijdenlang om 9 uur getraint bijvoorbeeld of volledige dagen gewerkt dus ik heb nu gewoon iets bedacht en ontwikkeld waar ik als Eelco gewoon het beste op ga. Dat is voor iedereen denk ik gewoon het belangrijkste ding om uit te vogelen van waar ga jij het beste zelf op.

Pim Stigter: Klinkt goed, goede dingen! Ik heb nog een vraag gekregen van Elnur Gadimov (als ik het goed uitspreek), hij is vooral heel erg benieuwd. Hij staat in de begin stadium van het ondernemen en hij vraagt eigenlijk wat zou jij morgen doen als je geen connecties, business of geld of iets dergelijks had? Dus als je helemaal opnieuw zou moeten beginnen vanaf scratch?

Eelco de Boer: Ik zelf zou beginnen met verkopen. Dus ik zou wat hetgeen dan ook is, één op één gaan verkopen. En kijken waar zouden mijn potentiële klanten zijn en ik zou zo snel mogelijk mijn eerste verkoop gaan realiseren. Het is met online marketing en online ondernemerschap. Je bent zo’n lange tijd onderweg voordat je echt je eerste online verkoop zou kunnen realiseren. Ik denk dat in business is vooral belangrijk om zo snel mogelijk om in business te zijn. Je bent pas in business op het moment als je sales draait. Ik zou er alles aan doen om morgen omzet te draaien. Dus niet morgen iets op te zetten waardoor ik overmorgen omzet draai, maar ik zou er morgen alles aan doen om dezelfde dag nog cash te draaien en in handen te hebben.

Pim Stigter: Precies, dus niet er omheen draaien maar gewoon gaan doen waar het omgaat.

Eelco de Boer: Exact en het gaat uiteindelijk toch echt om sales draaien en hoe je die sales draait, boeit niet! Het gaat erom dat je sales gaat draaien.

Pim Stigter: Mooi! Een meer persoonlijkere vraag: wat was voor jou qua ondernemen je grootste uitdaging en hoe ben je die overkomen?

Eelco de Boer: Weet je, de grootste uitdaging is altijd in mijn geval en ik denk in elk geval van ondernemen is conflicten met mensen. Of het nou klanten zijn of teamleden of wat dan ook, maar dat draait altijd om mensen. En de mooiste dingen draait om mensen en de moeilijkste dingen draait om mensen. Dus op het moment dat je een relatie met iemand hebt of dat nou een klant is of een teamlid en het groeit scheef of je komt er niet uit samen en je moet dat moeilijke gesprek gaan voeren dat zijn altijd de moeilijkste, althans dat vind ik de meest lastige dingen van het ondernemerschap. Ik lig nooit wakker van mijn business, het enigste waar ik wakker van kan liggen is dat het niet goed gaat tussen een relatie die je wel waardeert, maar dat je bijvoorbeeld een keuze moet gaan maken om wel te gaan stoppen. Dat is altijd een lastige keuze als je het mij vraagt.

Pim Stigter: Dus ook hoe je omgaat met de gevoelens die daarbij komen?

Eelco de Boer: Ja! Want het is een complete mind fuck, want heel ondernemen is een complete mind fuck. Je word elke dag word je getest en in zulke momenten dat er ergens iets niet goed gaat in een relatie zijn we heel vaak geneigd om te vluchten of een reden te bedenken waarom wij gelijk hebben of dat soort dingen en het is altijd de lastige dingen. En ja voor de gevoelens die erbij komen. Als ondernemer heb je altijd het gevoel alsof je het zelf moet oplossen en dat kan weleens eenzaam voelens voor ondernemers.

Pim Stigter: Ja precies. Heb je daarvoor een betere manier gevonden om daarmee om te gaan of is dat iets dat altijd lastig blijft?

Eelco de Boer:  Het blijft altijd lastig maar op het moment dat, en een ondernemer is altijd intuïtief, als je voelt van ja er klopt iets niet, maak het dan direct bespreekbaar. Je zal altijd merken, hoe rot dat gesprek ook is, na dat gesprek voel je je opgelucht. En zolang je niet het moeilijke gesprek voert, dan blijft het in je systeem zitten. Ze zeggen ook weleens: kill the monster when it’s little en ik geloof daarin. Op het moment dat je denkt er klopt iets niet; ‘grab the bull by the horns’ en los het op. Des te eerder je het oplost des te beter je kunt doorgaan. Ik denk een heel mooi advies.

Pim Stigter: Ik heb als laatste vraag, voordat we gaan afronden, staan van: Wat heb je het afgelopen jaar geleerd wat je het komende jaar in je business wilt gaan toepassen?

Eelco de Boer: Goeie vraag. Euhm, dan moet ik even nadenken. Wat ik het afgelopen jaar heb geleerd, 2015. Dat ik in 2016 wil gaan toepassen..

Pim Stigter: Ik zie sowieso dat je overal steeds meer zichtbaar bent, bijvoorbeeld op Facebook is er niet meer om heen te komen.

Eelco de Boer: Nee, klopt.

Pim Stigter: Ik zie dat je daar enorme ontwikkelingen hebt doorgemaakt in ieder geval.

Eelco de Boer: Ja.

Pim Stigter: Is social media iets wat nog belangrijker gaat worden of?

Eelco de Boer: Nou dat is absoluut een ding want een jaar geleden wat is eigenlijk op Facebook helemaal nog niet aanwezig. Ik had wel een page maar als ik iets neerzette dan had ik 2 likes of zoiets en het schoot allemaal niet op en mijn focus lag gewoon niet op social media eigenlijk. Als ik kijk naar het afgelopen jaar als we echt aan het beuken zijn op social media wat je zegt je kunt er niet meer omheen en die code hebben wij heel erg lopen kraken het afgelopen jaar en ik denk als ik, mijn gevoel op dit moment zegt absoluut van: het afgelopen jaar hebben wij heel veel research en development gedaan op social media en ook veel massa gedaan zeg maar.. En ik denk hetgeen dat we hebben geleerd is dat we nu weer een stukje smaller gaan en iets meer op kwaliteit gaan zitten in plaats van massa en nog meer op waarde in plaats van kwantiteit gaan zitten. Ik denk en mijn gevoel is nu dat we het afgelopen jaar veel ontdekt hebben. Echt weer de code gekraakt hebben als het gaat om social. Om in 2016 minder te doen en dat nog veel beter te doen en dat wel te schalen. Ik merk nu bijvoorbeeld als ik nu kijk naar het begin dit jaar op Facebook dan waren we echt kwantiteit, dus echt 4x per dag posten en gaan met die banaan en ik voel nu bijvoorbeeld veel meer voor één keer per dag posten en echt de diepte in gaan maar wel juist targeten en veel bereiken met de kwaliteit die je daarin creëert.

Pim Stigter: Is dat ook iets wat je van te voren hebt bedacht van; eerst de breedte in en dan meer de diepte of is dat nu hoe het zich een beetje ontstaat.

Eelco de Boer: Dat ontstaan nu een beetje. Dus dat is euhm… Op een gegeven moment word je wel ook een beetje zat van jezelf om jezelf zoveel voorbij te zien komen. Dan denk ik ook ja, je kunt ook niet 4x per dag met iets briljant komen. Één keer per dag moet nog lukken en dus zoiets moet ontstaan en dat vind ik ook wel het vette aan een Facebook bijvoorbeeld je kunt testen en je kunt schalen en je kunt bijschaven, letterlijk, als je mijn page een beetje in de gaten houdt versus met de afgelopen periode zul je direct al een groot verschil zien. Dat is echt 4 dagen geleden besloten en BAM! je kunt het ook direct doorvoeren en dat vind ik het vette aan Facebook je hebt direct die feedback van wat werkt en wat niet werkt.

Pim Stigter: Ah tof, ik heb ook je webinar gevolgd van je 42 Facebook Tips en heb die ook direct toegpast en heb met Hootsuite een hele marketingkalender ingevuld voor de komende tijd en nu sinds afgelopen week merk ik al echt een groot verschil en als je er mar voor zorgt dat je zichtbaar bent, ook al voer je misschien minder werk uit, dat mensen denken dat je ineens 10x zo hard werkt en mensen komen nu ook nu naar mij toe en bellen mij op of ze alsjeblieft nu mijn diensten of services mogen kopen, het werkt wel echt die zichtbaarheid, maar ik denk ook wel dat als je echt over de lange termijn dit continu vier keer per dag blijft doorvoeren dat het inderdaad ook een overkill kan veroorzaken.

Eelco de Boer: Ja, ja precies en we hebben de afgelopen periode ook wel een overkill creëert en ik vind dat ook gewoon leuk om dat ook wel gewoon te testen en te ervaren en dat we nu gaan bijschaven . En het is grappig wat je zegt want veel mensen zullen denken van die Eelco zit de hele dag op Facebook, maar ik zit bijna nooit op Facebook omdat we het gewoon allemaal inplannen en omdat ik mijn tijd gewoon productief inricht bijvoorbeeld: door die internetloze tijd. Dus alles wat je op Facebook voorbij zit komen dat is creëert zonder het internet.

Pim Stigter: Haha, mooi! Ik denk dat we hier allemaal hel veel waardevolle informatie uit halen en nogmaals dank je wel voor dat je de tijd neemt om hier bij ons te zijn en ja super goede tips. Ik denk dat we weer aan de slag kunnen!

Eelco de Boer: Heel graag gedaan Pim. Succes.

Pim Stigter: Fijne dag verder

Eelco de Boer: Hetzelfde hoi.

Whysheid Vidcast #1 Sponsor

Deze Whysheid Vidcast #1 met Eelco de Boer word gesponsord door MijnJohan, de tool waarmee je snel en makkelijk zelf je kwartaalaangifte kunt doen en zo 400 a 600 euro per jaar bespaart op je boekhouder.

>> Klik hier om naar MijnJohan te gaan

Bedankt voor het kijken

Vind je deze vidcast leuk? Laat het mij weten in de comment hieronder en like, share en deel deze video met andere ondernemers en op social media.

Wil je zelf beginnen met ondernemen?

Ik adviseer je dan zeker om PayPro van Eelco de Boer te bekijken! Ik gebruik PayPro zelf al jaren en heb zo ook mijn eerste online euro’s verdient.

>> Klik hier om direct te beginnen met affiliate marketing

 

 

 

Pim Stigter reisde de wereld over als pro snowboarder en woont nu samen met zijn vriendin in Scheveningen waar hij Whysheid.nl heeft opgericht.

Pim is gepassioneerd (online) marketeer, houdt van ondernemen, lifestyle design en passief geld verdienen. Hij helpt mensen hun dromen verwezenlijken door middel van ondernemen.

Het liefst houdt hij zich bezig met het tot leven brengen van ondernemersideeën.

Whysheid.nl is de beste bron voor passief geld verdienen en slim ondernemen.

Je vind hier de best-practices, case study’s, stools, strategiën, het laatste nieuws over SEO/marketing/growth hacking/etc. en je ontmoet hier gelijkgestemde mensen die passief geld verdienen en doen wat ze leuk vinden.

Voeg Pim op Twitter toe | of stuur hem een e-mail

Facebook Twitter LinkedIn